Vés enrere Unes cames robotitzades que emulen la locomoció humana, treball guanyador del 10è. Premi UPF de Treball de Recerca en Enginyeria i Matemàtica Aplicada

Guardó que atorga l'Escola Superior Politècnica de la UPF amb l'objectiu de potenciar l'interès de l'alumnat de secundària en les àrees de la tecnologia i les matemàtiques. L’acte de lliurament es va celebrar l'11 de març a l’auditori del campus del Poblenou.
16.03.2016

Enginyeries UPF, amb l'objectiu de potenciar l'interès de l'alumnat de secundària en les àrees de la tecnologia i les matemàtiques, convoca cada any el Premi UPF de treball de recerca en enginyeria i matemàtica aplicada.

El passat 11 de març, per la tarda, a l'auditori del campus del Poblenou de la UPF, va tenir lloc l'acte de lliurament de la 10a. edició del premi al qual s'han presentat 70 candidats, dels quals 10 han arribat a finalistes.

L'acte, al qual van assistir els estudiants finalistes, familiars, amics, companys  i tutors, va estar presidit per Miquel Oliver, vicerector de Qualitat i Projectes Estratègics de la UPF, i va comptar amb la presència d’Enric Peig, director de l'Escola Superior Politècnica (ESUP), i els subdirectors del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), Davinia Hernández-Leo iAnders Jonsson.

L’acte inaugural va incloure la presentació de “Whee’ll”, una interfície cervell-ordinador per ser emprada per persones amb mobilitat reduïda en cadira de rodes, a càrrec de Mark Barna, Adrià Font, Mar Estarellas Albert Martí i Alexandre Triay, tots ells alumnes del grau en Enginyeria Biomèdica de la UPF. A més a més, els participants van poder visitar l'exposició de treballs de recerca del DTIC exposats a la Sala Polivalent amb motiu de la quarta edició del Doctoral Student Workshop, celebrat el mateix dia, al matí, de 10.00 a 14.00 hores.

Es van atorgar un primer i un segon premi, un premi del públic i dos accèssits

El primer premi, va ser per a Ariadna Clos i Patrícia Muñoz, estudiants de l’Escola Sant Gervasi (Mollet del Vallès) pel seu treball “Cames robotitzades: Automàtic Halfbody Walker”. Aquest projecte combina l’electrònica i la pneumàtica per construir un robot bípede que imita l’acció de caminar. L'objectiu del treball va ser comprendre els diversos moviments que el cos humà és capaç de realitzar quan camina, i crear amb la tecnologia d’una impressora 3D un innovador robot capaç d'imitar aquest moviments.

El segon premi va ser per a Oriol Panadès, estudiant de l’INS Pius Font i Quer (Manresa), autor del treball “Il·lusions tecnològiques”,  un projecte que explora l'ús de la tecnologia com a eina per crear una il·lusió anomenada ombres xineses. El truc és orgànic, és a dir, utilitza objectes comuns i coneguts pel públic. El resultat és un dispositiu que permet al mag moure’s per tot l’escenari amb un llenç de pintura en el qual hi apareixen imatges. El mag pot interactuar amb aquestes imatges de diferents formes, adaptant el principi de les ombres xineses amb l’avantatge que el mag no esta estàtic en un punt de l’escenari.

Marc Sánchez, de lnstitut Ernest Lluch (Barcelona), va ser el guanyador del Premi del públic pel treball “Construcció d’un vehicle espia a control remot”. L'objectiu d'aquest projecte ha estat construir un petit vehicle amb una càmera, controlat des d'un telèfon mòbil intel·ligent amb un ampli ventall d’utilitats.

Finalment es van concedir dos accèssits, un dels quals al treball “El robot caminador” de Guillem Batlle, de l’Institut de Celrà (Gironès), i l’altre al treball “Les constants de la naturalesa”, a càrrec de Gerard Castro de l’Institut Guindàvols (Lleida).

El jurat ha estat integrat per Miquel Oliver, Enric Peig, Davinia Hernández-Leo, Anders Jonsson, Sergio Jiménez i Javier Segovia, investigadors i professors del DTIC-ESUP.https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif

El premi UPF de treball de recerca en enginyeria i matemàtica aplicada distingeix els dos millors treballs de recerca desenvolupats en qualsevol disciplina científico-tecnològica (ciències, tecnologia, matemàtiques, informàtica, etc.) realitzats en els centres de secundària públics, privats o concertats de Catalunya.

Els alumnes premiats obtenen el 50% de la gratuïtat de la matrícula de primer curs, en cas que accedeixin a qualsevol dels graus que ofereix l'Escola Superior Politècnica. Els dos accèssits tenen també l'oportunitat d'aconseguir el 50% de gratuïtat en la matrícula de primer curs.