Vés enrere Una nova eina aconsegueix identificar la localització anatòmica exacta de les arítmies ventriculars

Investigadors de la Unitat de Recerca BCN Medtech han participat en el seu desenvolupament, que permetrà facilitar el tractament intervencionista de les taquicàrdies ventriculars mitjançant procediments més eficients i segurs.

02.11.2021

Un equip multidisciplinari d’investigadors i metges ha desenvolupat una nova eina comercial que és capaç d'identificar la localització exacta de les arítmies ventriculars abans de fer un procediment d'ablació. Gràcies a això, és possible planificar el procediment de manera molt més eficient i segura. El desenvolupament d'aquesta nova eina ha comptat amb el suport de la Comissió Europea a través del pla ATTRACT.

L’eina és fruit del projecte MERIT-VA (AutoMatic integration of electrocardiogram and cardiac Magnetic Resonance Imaging to guide caTheter-based substrate ablation for Ventricular Arrhythmias), coordinat per l'equip del Dr. Antonio Berruezo, director del Departament d'Arítmies i de Recerca i Innovació de l'Institut del Cor Quirónsalud Teknon, amb la col·laboració d’investigadors de la Unitat de Recerca BCN Medtech de la UPF i l'empresa de programari de postprocessament d'imatges mèdiques ADAS 3D Medical SL.

Òscar Càmara: “L´ús novedós d'eines computacionals en senyals electrocardiogràfiques permet automatitzar la seva anàlisi i reduir els temps de les intervencions clíniques.”

“Aquesta nova eina facilitarà el tractament intervencionista de les taquicàrdies ventriculars, que produeixen la mort sobtada, i permetrà procediments més eficients i segurs”, explica el Dr. Berruezo. A més, afegeix que es tracta del primer estudi clínic que mostra la viabilitat d'entrenar i integrar un model de machine learning –una disciplina emergent que defineix mètodes computacionals i estadístics que permeten als ordinadors aprendre a fer tasques basades en dades existents– de dades d’electrocardiograma de superfície en un programari disponible comercialment que permet correlacionar l'electrocardiograma i l'anatomia cardíaca, incloent-hi la presència de cicatrius miocardíaques, per ressonància. Per la seva banda, Òscar Càmara, investigador de la UPF, assegura que “l´ús novedós d'eines computacionals en senyals electrocardiogràfiques permet automatitzar la seva anàlisi i reduir els temps de les intervencions clíniques.”

Una solució per a la taquicàrdia ventricular sostinguda

Una de les malalties humanes més prevalents és l'infart de miocardi agut, que deixa com a conseqüència una sèrie de cicatrius al cor del pacient afectat. Aquestes cicatrius estan formades per una sèrie de canals amb miòcits supervivents a la cicatriu, que són els que acaben ocasionant l'aparició de la taquicàrdia ventricular sostinguda. Aquest tipus d'arítmia és la causa principal de mort cardíaca sobtada després d'un infart de miocardi agut.

Per al tractament d'aquesta patologia es fa un procediment que consisteix en l'ablació del substrat que produeix l'arítmia, els canals. Això es du a terme mitjançant un tractament invasiu eficaç consistent en la introducció d'un catèter al cor del pacient a través d'una vena o artèria. Aquest catèter disposa de sensors que en permeten la localització dins del cor, i també és capaç de registrar senyals elèctrics locals que identifiquen el substrat cardíac creant un mapa electroanatòmic. Posteriorment, mitjançant l'administració de radiofreqüència, s'elimina aquest substrat.

Guiar l'ablació mitjançant imatges de cardioressonància augmenta la supervivència lliure d'arítmia i facilita també la intervenció, fent-la més eficient i segura

Diferents estudis realitzats fins ara per investigadors de l'Institut del Cor Teknon han demostrat que guiar l'ablació mitjançant imatges de cardioressonància augmenta la supervivència lliure d'arítmia i facilita també la intervenció, fent-la més eficient i segura. “Aquests estudis van ser els que ens van motivar a posar en marxa aquest projecte MERIT-VA, que ara ens ha permès ser encara més eficients i aconseguir desenvolupar aquesta nova eina perquè aquesta manera de fer les ablacions sigui exportable a altres centres en un futur proper”, remarca el Dr. Berruezo.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació