Vés enrere Adrià Arbués ha estat un dels guanyadors de la primera edició del concurs #HiloTesis

Doctorand del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, ha fet difusió de la seva tesi sobre la tecnologia computacional que determina la posició dels jugadors en el terreny de joc.

01.06.2021

Un total de 368 doctorands o recent doctorats han participat en la primera edició del concurs La teva tesi doctoral en un fil de Twitter: #HiloTesis, una iniciativa de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) en col·laboració amb  la Red de Divulgación y Cultura Científica (RedDivulga). Per a aquesta primera edició, ha hagut un nivell molt alt i a la segona fase han arribat més de 100 finalistes.

El jurat de la CRUE ha escollit tres guanyadors a nivell estatal, un d'ells Adrià Arbués, doctorand del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions DTIC de la UPF, que ha fet difusió de la tesi que està finalitzant  sobre la tecnologia del tracking aplicada a l'esport. Els altres dos guanyadors provenen de les universitats de Burgos i de Las Palmas de Gran Canaria.

"La meva tesi és un viatge per la tecnologia del tracking i la seva aplicació a l'esport"

Saber transmetre allò que s'investiga

"La veritat és que estic realment content i sorprès d'haver guanyat aquest premi, estic satisfet d'haver sabut comunicar de forma concisa i amena el món de les estadístiques avançades al món de l'esport. Considero que la divulgació és una part vital de la recerca, i que ha de ser el vehicle que ens ajudi a ensenyar i comunicar tot allò que fem", ha manifestat Arbués.

I ha afegit:" Saber transmetre el que investiguem és vital, des de situacions informals en què contestem a un/a amic/ga que fa anys que no veiem quan ens pregunta "com va allò que feies?", fins a escenaris hipotètics en què es busca una col·laboració entre camps de recerca molt diferents.

Ciència computacional, una àmbit en expansió

Arbués ha escollit un tema emergent amb una aplicació directa a l'esport.  "Sovint se'ns considera una branca menor dins del món de "Computer Science" (sobretot en l'àmbit europeu), però crec que, si seguim aportant noves contribucions entre tots i totes, arribarà un moment en què el prestigi d'aquest camp serà notable", comenta el guanyador.

L'investigador descriu la seva recerca com un viatge dins del món de la visió per computador (Computer Vision) dins del context esportiu. Resumeix la tasca científica que ha dut a terme fins ara en tres parts ben diferenciades. En primer lloc, estudia la possibilitat de portar els sistemes de seguiment de jugadors (tracking) al món del bàsquet europeu. En segon lloc, la recerca se centra en estudiar la possibilitat d'incorporar sobre un tracking 2D dades de l'orientació corporal dels jugadors i jugadores. Amb tècniques de visió per computador i aprenentatge profund, Arbués ha pogut treure aquesta informació amb precisió.  Finalment, per demostrar la importància que té l'orientació corporal de forma numèrica , a partir de l'acció més comuna en el futbol, que són les passades, ha intentat trobar la correlació entre una bona recepció i una bona orientació. És a dir: com és de probable que un/a jugador/a rebi de forma satisfactòria una passada d'acord amb la seva orientació.

Arbúes agraeix el premi aconseguit a les seves dues tutores de la UPF, les professores  Coloma Ballester i Gloria Haro, membres del Grup de Processament d'Imatge (GPI) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF. "A mitjan 2017 vaig contactar amb elles, i no em van posar cap mena d'impediment per desenvolupar la meva proposta tot i els múltiples riscs que hi havia des d'un inici -sobretot la manca de dades-, ans el contrari, em van engrescar a fer el doctorat i aprendre'n", ha explicat el doctorand guardonat per la difusió de la seva recerca.

Fil de Twitter guanyador

Per a més informació