Vés enrere Novetats significatives en el mapeig de gamut per a la indústria cinematogràfica

Es presenten en un article publicat el 14 de novembre a la revista IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence per Syed Waqas Zamir, investigador de l'Inception Institute of Artificial Intelligence, Abu Dhabi, (UAE); juntament amb Javier Vázquez-Corral i Marcelo Bertalmío, investigadors de el Departament de Tecnologies de la Informació i Comunicacions.

26.11.2019

Particularment en la indústria del cinema, el ràpid desenvolupament de tecnologies de visualització ha creat una necessitat urgent de desenvolupar algorismes automàtics i ràpids de mapeig de gamut. Un article publicat el 14 de novembre a l'edició avançada en línia dels IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence presenta avenços significatius en aquest àmbit.

La gamma de colors d'una pantalla és el conjunt de colors que pot reproduir. Les pantalles amb formats més amplis tenen la capacitat de presentar colors més vius i intensos. El mapeig de gamut o de gamma és el procés d'adaptació dels colors a la gamma de la pantalla per explotar completament la paleta de colors del dispositiu de visualització on es mostrarà el contingut, preservant al mateix temps la intenció artística del creador del contingut original.

"El nostre mètode realitza tant la reducció com l'extensió de la gamma, és de baixa complexitat computacional, produeix resultats que estan lliures d'artefactes i supera els mètodes més avançats d'acord amb mètodes psicofísics"

L'objectiu del mapatge de gamma per a cinema és desenvolupar algorismes (gamut mapping algorithms, GMA) que reprodueixin el contingut original del film respectant tant com sigui possible la visió de l'artista, perquè aquesta és una característica important que hauria de tenir tot GMA per a ser adoptat per la indústria cinematogràfica. "Per tant, per a aquest estudi vam realitzar experiments psicofísics per comparar el rendiment dels GMA proposats amb altres mètodes en condicions cinematogràfiques utilitzant un projector de cinema digital (Barco-DP-1200 [75]) i una gran pantalla de projecció", indiquen els autors en el seu article.

Un programari que imita els processos neuronals de sistema visual humà

"En aquest article, proposem un nou marc nou que es basa en models visuals biològics. El nostre mètode realitza tant la reducció com l'extensió de la gamma, és de baixa complexitat computacional, produeix resultats que estan lliures d'artefactes i supera els mètodes més avançats d'acord amb mètodes psicofísics", expliquen els seus autors Syed Waqas Zamir, investigador de l'Inception Institute of Artificial Intelligence, Abu Dhabi, (UAE) i doctor per la UPF (2017); juntament amb Javier Vázquez-Corral i Marcelo Bertalmío, investigadors del Departament de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (DTIC) de la UPF.

En aquest treball, els autors presenten els detalls d’un nou mètode que es basa en models neuronals que procedeixen dels coneixements científics sobre la visió humana. Com explica Bertalmío, coordinador del grup de recerca  Image Processing for Enhanced Cinematography (IP4EC) "en lloc de treballar en el maquinari, millorar les lents i els sensors, ens basem en els coneixements més recents de la neurociència i en els models existents de la percepció visual per desenvolupar mètodes de programari que imiten els processos neuronals del sistema visual humà aplicant aquests mètodes a les imatges que captura una càmera normal".

"Els nostres experiments també destaquen les limitacions de les mètriques objectives existents per al problema de mapatge de gamma i aporta solucions", afegeixen.

Treball de referència:

Syed Waqas Zamir, Javier Vázquez-Corral, Marcelo Bertalmío (2019),”Vision Models for Wide Color Gamut Imaging in Cinema”, IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence , DOI: 10.1109/TPAMI.2019.2938499

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació