Vés enrere “Hi ha futur pel cibercrim, però encara n’hi ha més per la ciberseguretat”

“Hi ha futur pel cibercrim, però encara n’hi ha més per la ciberseguretat”

Tomàs Roy, director de l’Àrea d’Estratègia del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya, va impartir el 5 de novembre la lliçó inaugural de l’Escola d’Enginyeria.

06.11.2019

La lliçó inaugural de l’Escola d’Enginyeria de la Universitat d’aquest any es va celebrar el 5 de novembre a l’auditori del campus del Poblenou. Va comptar amb la presència de Tomàs Roy, director de l’Àrea d’Estratègia del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT), que va impartir la ponència “Amenaces i reptes en ciberseguretat”.

L’acte, presentat pel vicerector per a projectes en l’àmbit de recerca, Enric Vallduví, va comptar amb les intervencions de Sergi Jordà, director del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i Enric Peig, director de l’Escola d’Enginyeria. Peig va explicitar que la Universitat té “el compromís de crear perfils d’enginyers que puguin treballar en la recerca i en la innovació”.

Quin paper juga la ciberseguretat, actualment?

Tomàs Roy va impartir la ponència de la lliçó inaugural, enguany centrada en la ciberseguretat. Va parlar de diverses tendències que ja es poden començar a veure avui en dia. La primera, que els estudiants que estan cursant un grau ara mateix seran els directius del futur. “Per dos motius”, assegura Roy, “En primer lloc, perquè els que ara tenen responsabilitats dins una empresa, s’hauran de jubilar. I, en segon lloc, perquè teniu una manera de treballar diferent a la clàssica. I l’única manera que una empresa assoleixi aquestes capacitats és incorporant una persona jove a l’equip directiu”.

La següent tendència de la que va parlar és de les noves maneres d’exercir el cibercrim. Abans un hacker era una persona tancada en una habitació fosca i un expert en tecnologies que ataca una persona en concret per extorsionar-la. Avui en dia, el cibercrim és un negoci eficient, que busca lucrament ràpid i que té com a objectiu tota la societat.

Abans un hacker era una persona tancada en una habitació fosca, ara són grans empreses que es lucren de manera ràpida

Roy va assegurar que hi ha un alt percentatge de gent que cau en estafes: “Imagineu-vos que esteu al vostre despatx i us arriba un mail d’un conegut vostre, que us diu que us adjunta el fitxer que li heu demanat. Què feu?” Obrir-lo seria la resposta lògica. Però, un cop obert, t’agafa les teves credencials i et hackeja l’ordinador. “Això, que sembla propi d’una pel·lícula de ciència ficció, ha passat aquest cap de setmana en algunes empreses catalanes i fa dues en un centre d’anàlisi d’un laboratori de dades”, va afirmar l’analista. Roy també va explicar que passa cada dia i que està en mans dels experts en ciberseguretat revertir aquest tipus de crim. Però no només és responsabilitat dels experts, sinó que recau en tota la població: cal entendre que les dades són importants i cal protegir-les.

Reconèixer l’excel·lència, un dels objectius de la Universitat

A l’acte també hi va haver lloc per a l’entrega de diversos premis a l’excel·lència, amb el suport d’Everis, Cellnex i la Caixa d’Enginyers. L’objectiu d’aquests reconeixements, tal i com va assegurar Sergi Jordà, és el de “premiar l’excel·lència i l’esforç, però també el de teixir vincles amb els patrocinadors empresarials”.

Els primers premis que es van entregar van ser als millors projectes dins d’una assignatura del curs passat. Aquests es van entregar a Ramon Vallès, Alejandro Muñoz i Iair Ezequiel per l’assignatura Enginyeria d’interacció i a Florian Harti, Raphael Verbücheln i Berzan Yildiz, tots tres estudiants d’Erasmus, per l’assignatura Internet of Things.

La segona categoria va ser la dels premis al millor Treball de Final de Grau. Els guanyadors del grau en Enginyeria de Xarxes de Telecomunicació van ser Arnau García, Jordi Sensada, Alejandro Castelo i Juan Ruiz. Els del grau en Enginyeria Informàtica van ser per Ivan Abellán, Lucía Gasión, David Moreno, Eva Valls i Mariano Zarza. Ja per acabar, del grau en Enginyeria de Sistemes Audiovisuals, els guardonats van ser deu, tots amb la nota màxima: Lydia Casanova, Oriol Cervelló, Ariadna Ortega, Serio Pastor, Albert Peláez, Víctor Pérez, Clara Piris, Carlos Ramis, Diego Rodríguez i Javier Santaella.

L’última categoria va ser la del Premi Talent, que és un reconeixement a aquells estudiants de primer curs amb millors notes d’accés. Els guardonats van ser 28 estudiants, 7 per cada grau d’enginyeria. Una de les característiques d’aquests premis és que han de ser paritaris, per tal d’afavorir i reconèixer la participació de les dones en el món de l’enginyeria.

El Premi Talent ha de ser paritari per tal d’afavorir i reconèixer la participació de les dones en el món de l’enginyeria

Un cop entregats els premis, van parlar els sponsors. Iñaki Irisarri, Frida Alarcón i Carlos Romanillos, representants de la Caixa d’Enginyers, Cellnex i Everis respectivament, van posar especial èmfasi en la necessitat de formar-se com a enginyers per, en un futur, construir un món millor.

Finalment, també es van entregar els premis Fundació QUAES: al millor treball de final de grau, per Jordi Pla, i al millor treball de final de màster, a Anaïs Espinoso.

Lliçó inaugural dels estudis d'Enginyeria 209-2020

Notícia publicada per: