Vés enrere MindSpaces crearà "neuro-entorns" urbans amb impacte emocional

MindSpaces crearà "neuro-entorns" urbans amb impacte emocional

Un projecte H2020 amb un nou enfocament del disseny urbà i arquitectònic que generarà continguts en realitat virtual 3D, immersius i adaptables a les emocions. El Grup de Recerca en Tractament Automàtic del Llenguatge Natural (TALN) sota la direcció de Leo Wanner forma part del consorci.

08.02.2019

MindSpaces, és un nou projecte H2020 de la Unió Europea en l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions que lidera el Center for Research and Technology Hellas (CRTH) (Grècia). La reunió d'inici del projecte va tenir lloc el 14 de gener del 2019 a la seu del CRHT, Tessalònica (Grècia) i es desenvoluparà en els propers 3 anys.

MindSpaces pretén millorar el disseny d'espais públics a l'aire lliure i treballar en els interiors dels habitatges

MindSpaces té com a principal objectiu el creixement de l'ecosistema urbà mitjançant el desenvolupament d'un nou paradigma de cooperació entre artistes, tecnologia, investigació, socis industrials i usuaris en un model de treball comú que permeti iniciar projectes innovadors. Pretén millorar el disseny d'espais públics a l'aire lliure i treballar en els interiors dels habitatges mitjançant un disseny participatiu que impliqui i integri mesures multisensorials de les respostes dels usuaris finals.

MindSpaces és un esforç multidisciplinari que integra les arts, la neurociència, tecnologies de llenguatge natural, l'arquitectura, el modelatge 3D, els àmbits visuals i textuals, la electroencefalografia, l'anàlisi de detecció fisiològica, la realitat augmentada i la virtual, amb la participació d'una àmplia gamma d'usuaris finals. Generarà continguts en realitat virtual dissenyats en 3D, immersius i adaptables a les emocions. Els aspectes emocionals de l'entorn s'obtindran a través de l'ús d'auriculars, micròfons, electroencefalografia (EEG) mòbil; polseres, rellotges i altres sensors fisiològics que s'incorporaran a una experiència de realitat virtual. Aleshores, l'espai virtual s'adaptarà segons sigui la neuroresposta de cada individu, la qual cosa es traduirà en la creació d'un espai adaptat emocionalment a l'usuari.

MindSpaces combinarà de manera transversal competències i idees no convencionals provinents d'artistes i creatius amb la percepció empírica i pragmàtica dels usuaris reals dels espais urbans

Amb la intenció de millorar la rellevància emocional dels espais urbans quant a l'ús, la comoditat i la funcionalitat de l'espai, els 'neuro-entorns' s'experimentaran per a dos nivells d'usuari. En un primer nivell es posaran a disposició d'artistes i creatius, és a dir, individus que han desenvolupat molt bé la percepció de l'estètica pel que fa a la simetria i l’harmonia, i que al mateix temps tenen un pensament fora dels convencionalismes que pot aportar solucions inesperades.

En un segon nivell, els neuro-entorns seran experimentats per potencials usuaris de l'espai urbà: habitants de la ciutat, turistes, persones grans que viuen de manera autònoma, etc. Aquest enfocament permetrà al projecte MindSpaces combinar de manera transversal competències i idees no convencionals provinents d'artistes i creatius amb la percepció empírica i pragmàtica dels usuaris reals dels espais urbans, per tal de desenvolupar solucions innovadores i inesperades en el disseny i l'arquitectura de les ciutats. Les instal·lacions artístiques resultants, les eines de disseny i les metodologies permetran desenvolupar-se i ser utilitzades en el futur dins d'aquest ecosistema urbà.

Leo Wanner, professor d'investigació ICREA i responsable del Grup de Recerca en Tractament Automàtic del Llenguatge Natural (TALN) al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, forma part del consorci i disposarà d'un pressupost de 282.527 €.

Integren el consorci del projecte MindSpaces:

Centre for Research and Technology, Hellas, Certhia, Grècia

University of Maastricht, Holanda