Vés enrere Amb independència de l'idioma, els oients es fan una idea de la personalitat del parlant a través de la seva veu

Demostrat en un article publicat el 23 de gener a Scientific Reports per Cristina Baus i Albert Costa, investigadors del Centre de  Cognició i Cervell en col·laboració amb investigadors de la Universitat Aix-Marseille (França) i la Universitat de Glasgow (Escòcia).

24.01.2019

Un article publicat per Cristina Baus i Albert Costa,investigadors de la UPF al Centre de Cognició i Cervell (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, en col·laboració amb investigadors de la Universitat Aix-Marseille (França) i la Universitat de Glasgow (Escòcia), ha demostrat que en tots els idiomes, la veu fa que els oients es facin una idea molt ràpida de la personalitat del parlant, independentment de l'idioma de l'oient, ja sigui nadiu o estranger.

Els investigadors van realitzar un estudi a gran escala, en el qual oients espanyols se'ls va demanar que jutgessin els trets de personalitat (fiabilitat, domini, competència) en escoltar la veu de persones castellanoparlants en produir la paraula "Hola" (idioma natiu) o parlants escocesos en produir la paraula "Hello" (idioma estranger).

"Podem entrenar-nos per ser més o menys competents, més o menys dominants, segons el context (per exemple, entrevistes de treball)"

Com Cristina Baus, primera autora del treball indica: "el nostre treball va revelar quatre resultats importants, el primer dels quals va ser que les  qualificacions de la personalitat percebuda van ser altament consistents entre els oients, independentment de l'idioma en què es van avaluar les veus". És a dir, els oients van estar d'acord en els seus judicis sobre si una veu donada sonava agressiva o confiada. "Això suggereix que hi ha d'haver certes propietats invariables de la veu que indiquin què tan fiable o competent és una persona. Això està en línia amb la idea que podem entrenar-nos per ser més o menys competents, més o menys dominants, segons el context (per exemple, entrevistes de treball)", afegeix Baus.

Un altre resultat interessant d'aquest estudi va revelar que, "després d'escoltar només una paraula, els oients creen ràpidament un espai de veu social, on les veus s'agrupen d'acord amb dues dimensions principals, una que emfatitza els trets de valència (confiança, calidesa ) i una altra que emfatitza la força (dominància, agressivitat)". Aquestes dues dimensions de personalitat són molt rellevants i responen a pressions evolutives, informen els autors. L'obtenció d'informació sobre la intenció dels altres ajuda a les persones a avaluar adequadament si han de apropar-se o evitar la interacció amb altres.

Aquesta va ser la tercera conclusió de la investigació. La capacitat de formar impressions de personalitat és independent de la capacitat lingüística dels oients. Les veus es van agrupar d'acord amb la valència i la força independentment de l'idioma del parlant, nadiu o estranger. Aquest resultat rebutja els informes anteriors, argumentant que els oients tendeixen a avaluar com a veus més intel·ligents, amables o competents les del natiu que les de l'idioma estranger.

Finalment, una quarta conclusió de l'estudi va ser que els oients en tots els idiomes no presten atenció a les mateixes propietats de veu (per exemple, el to) en avaluar els trets de personalitat. En contrast amb els resultats obtinguts anteriorment que relacionen les veus de to baix amb predomini especialment per als homes, els oients espanyols van considerar que les veus de to alt són més dominants que les de to baix.

En resum, l'estudi revela que la percepció de la veu social conté certs elements invariants entre les llengües/cultures, mentre que altres estan modulats pel fons cultural/lingüístic dels oients.

Treball de referència:

Cristina Baus, Phil McAleer, Katherine Marcoux, Pascal Belin, Albert Costa (2019), "Forming social impressions from voices in native and foreign languages", Scientific Reports, 9: 414.