Vés enrere Cinc disciplines de la Pompeu Fabra estan situades entre les cent millors del món dins el seu àmbit, segons el rànquing de Xangai

Salut pública fa un gran salt endavant i se situa en la posició 28; economia i biotecnologia es mantenen entre les 75 millors, i ciències polítiques i ciències biològiques es troben dins el top 100.

24.07.2018

El rànquing de la Universitat Jiao Tong de Xangai (Xina), anomenat Academic Ranking of World Universities (ARWU), ha fet pública recentment la seva classificació per disciplines acadàmiques (Global Ranking of Academic Subjects 2018). Es tracta d'un avançament del seu rànquing global, una de les classificacions universitàries més reconegudes del món.

En el que és una bona mostra de la transversalitat dels seus estudis i de la seva recerca, la UPF situa quinze disciplines acadèmiques en el rànquing, repartides entre quatre àmbits del coneixement: ciències socials (7 disciplines), ciències mediques (4), enginyeria (3) i ciències de la vida (2).

La UPF situa setze disciplines acadèmiques en el rànquing, repartides entre el total de cinc àmbits del coneixement que contempla la classificació

Quant a la posició de les setze disciplines, destaca salut pública, que en l’edició 2017 se situava de manera genèrica entre les 150 millors del món, i enguany ocupa el lloc 28. Economia i biotecnologia es mantenen entre les 75 millors; mentre que ciències polítiques i ciències biològiques es troben en el top 100, quan l’any passat se situaven entre les 75 i 150 millors, respectivament.

La resta de disciplines acadèmiques impartides per la Universitat Pompeu Fabra que apareixen en el rànquing de Xangai són les següents: enginyeries mediambientalsestadísticacomunicació i tecnologia mèdica (entre les 150 millors); farmàcia i ciències farmacèutiques i psicologia (entre les 200 millors); management, administració i direcció d’empreses, ciències de la computació i enginyeria, ciències biològiques humanes i medicina clínica (entre les 300 millors).

Les millors universitats que imparteixen 54 disciplines acadèmiques

El rànquing de Xangai inclou un total de 54 disciplines acadèmiques, de les quals llista, en funció de la disciplina, entre les 200 i les 500 millors institucions del món que les imparteixen. Per ser inclòs en el rànquing (el llistat organitza per ordre d'excel·lència més de 4.000 universitats) els centres necessiten tenir un nombre mínim de publicacions de recerca durant el període 2012-2016. El llindar de publicació és diferent en funció dels temes, i les dades bibliomètriques es recullen des de Web of Science i InCites.

La metodologia d'ARWU ordena les institucions acadèmiques segons cinc criteris: el nombre d'articles científics publicats; l'impacte d'aquests articles segons un índex normalitzat de citacions; el percentatge d'aquests articles que van sortir en publicacions internacionals; el nombre de papers seleccionats en revistes i conferències de prestigi i el nombre d'investigadors de la institució que han aconseguit algun premi prestigiós, com el Nobel o una medalla Fields.