Vés enrere Multilingüisme i integració social de persones migrants i refugiades a Europa

Multilingüisme i integració social de persones migrants i refugiades a Europa

MultiMind, una xarxa de formació internacional (European Training Network) que busca capacitar una nova generació d'investigadors, multidisciplinaris i multisectorials, al voltant dels desafiaments socials en educació i salut de les persones migrants i refugiades a Europa.

04.04.2018

Davant l’actual crisi motivada per la migració i els refugiats a Europa, els membres del consorci del projecte MultiMind es van adonar de la necessitat de fer una investigació urgent sobre el multilingüisme, des d'una perspectiva multidisciplinària, que superés la bretxa entre la recerca fonamental i l’aplicada i que abordés els desafiaments socials dels sectors de l'educació i la salut de les persones migrants i refugiades a Europa.

Amb aquest objectiu, l’1 d’abril ha començat el projecte europeu MultiMind, de quatre anys de durada i un pressupost de 3.778.888,68 euros, amb l’objectiu d’establir una xarxa de formació internacional (European Training Network), multidisciplinària i multisectorial sobre el multilingüisme. La xarxa abordarà els avantatges i els reptes del multilingüisme gràcies a un innovador programa de recerca que combina la recerca fonamental i l’aplicada, a través de diverses disciplines centrades en diferents entorns socials i educatius.

MultiMind és un projecte del programa marc H2020 de la Unió Europea, que coordina Theodoros Marinis, University de Reading (Regne Unit), que consta d’un consorci amb nou organitzacions acadèmiques i dos no acadèmiques, així com setze socis provinents d’institucions acadèmiques, empreses, organitzacions sanitàries i cinc branques de Bilingualism Matters, una important xarxa internacional de centres que ofereixen activitats de divulgació sobre multilingüisme.

Formen part d’aquest consorci Núria Sebastián, cap del Grup de Recerca en Adquisició i Percepció de la Parla (SAP), i Albert Costa, professor d’investigació ICREA i cap del Grup de Producció de la Parla i Bilingüisme (SPB), ambdós grups del Centre de Cognició i Cervell (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la Universitat Pompeu Fabra.

El consorci reuneix investigadors experts en diferents branques del coneixement: lingüística, psicologia, educació, neurociència, juntament amb socis no acadèmics que treballen dins dels sectors de l'educació, la salut, les tecnologies de la informació i l’edició.

D’acord amb els desafiaments socials en l'educació i la salut i els reptes relacionats amb la crisi dels migrants i refugiats a Europa, en el projecte es combinaran diferents metodologies d’avantguarda per tal d’estudiar la influència del multilingüisme en diversos àmbits com ara l'aprenentatge de llengües, la cognició, la creativitat i la presa de decisions, la funció i l'estructura del cervell, així com també el seu rol en poblacions atípiques.

Com a European Training Network, MultiMind capacitarà una nova generació d'investigadors en laboratoris líders mundials que, mitjançant l’ús d’aquestes metodologies d'avantguarda, desenvoluparan les habilitats necessàries per fomentar el seu progrés professional com a investigadors independents en sectors acadèmics i no acadèmics.

Consorci MultiMind:

Coordinador: THE UNIVERSITY OF READING (United Kingdom)

Participants:

UNIVERSITAT KONSTANZ (Alemanya)

UNIVERSITA' DEGLI STUDI DI MILANO-BICOCCA (Itàlia)

UNIWERSYTET JAGIELLONSKI (Polònia)

UNIVERSIDAD POMPEU FABRA (Espanya)

UNIVERSITEIT LEIDEN (Holanda)

ARISTOTELIO PANEPISTIMIO THESSALONIKIS (Grècia)

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (Malàisia)

UNIVERSITE DE GENEVE (Suïssa)

IRCCS - ASSOCIAZIONE LA NOSTRA FAMIGLIA 'ISTITUTO SCIENTIFICO EUGENIO MEDEA' (Itàlia)