Vés enrere Nova edició d’Escolab organitzada per l’Escola d’Enginyeria UPF

Nova edició d’Escolab organitzada per l’Escola d’Enginyeria UPF

Dijous 22 i divendres 23 de febrer, diversos Grups de Recerca de l’Escola d’Enginyeria van preparar dos dies d’activitats i tallers divulgatius per a alumnes de batxillerat i cicles formatius de Barcelona. Vanesa Daza, Gloria Haro i Anders Jonsson van donar la benvinguda a les escoles.

26.02.2018

Vanesa Daza, Gloria Haro i Anders Jonsson

El dijous 22 i divendres 23 de febrer, a les 10.00 hores, Vanesa Daza, Gloria Haro i Anders Jonsson van donar la benvinguda a les escoles que enguany van participar en una nova edició d’Escolab organitzada per l’Escola d’Enginyeria i el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF al campus del Poblenou.

Els participants es van dividir per grups per fer, el 22 de febrer, quatre de les activitats programades: Agents conversacionals; Aplicacions socials de les imatges facials; Crear socialització en entorn virtuals i Making Cinema; i, el divendres 23 de febrer, quatre tallers més, tots ells relacionats amb l’àmbit de l’enginyeria biomèdica: tècniques de diagnòstic d’epilèpsia; analitzem els batecs; simulació d’arítmies i microestimuladors sense fils implantables.

Agents conversacionals

Beatriz Cabrero, Alejandro Rodriguez i David Moreno, membres del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives, presentaran la seva aportació tecnològica al KRISTINA, un projecte europeu que desenvolupa un agent virtual per a l’àmbit de la salut i que coordina Leo Wanner, director del Grup de Recerca en Processament Automàtic del Llenguatge Natural.

Aplicacions socials de les imatges facials

El reconeixement de cares en imatges és una tècnica que ha emergit amb força en els últims anys ja que avui dia gairebé tothom porta a sobre un dispositiu amb càmera, el qual està dotat d'algorismes de detecció facial. Un cop detectada la regió facial, la identificació i quantificació de factors biomètrics poden ajudar a tenir una descripció acurada emocional de la fotografia. El taller anirà a càrrec de Patricia Vitoria, Adrià Arbués i Maria Oliver, membres del Grup de Recerca en Processament d’Imatges.

Crear socialització en entorn virtuals

A càrrec del Grup de Recerca en Tecnologies Cognitives Multimèdia, presentaran com el desenvolupament de tecnologies multiusuari poden ajudar els nens amb discapacitat social i autisme a fer amistats amb altres infants, a través de tasques col·laboratives en entorns virtuals. Es farà un recorregut pel laboratori d'interacció a cos complet i sistemes d'entorn virtual. Intervindran ​Ciera Crowell i Batuhan Sayis, membres de l’equip d’investigadors.

Making Cinema

Un taller a càrrec de Javier Vázquez, investigador del Grup de Recerca en Processament d’Imatges per a la Millora Cinematogràfica, en què s’expliquen els algorismes que fan possible processar les imatges al cinema. Els participants han vist com és un projector de cinema i com treballen els canvis de color i solucionen problemes com ara l’extracció de soroll i boira, en definitiva com fan front a tots aquells elements que no els interessa en el resultat final i que poden extreure gràcies a diferents tècniques d’imatge.

Tècniques de diagnòstic d’epilèpsia

Un taller a càrrec de Marc Grau i Cristina González, investigadores del Grup de Recerca en Anàlisis de Sèries Temporals no Lineals, en què van explicar els dos principals àmbits de recerca del seu grup: oscil·ladors i l’anàlisi dels electroencefalogrames per a la detecció de l’epilèpsia i ajut en el diagnòstic.

Analitzant els batecs dels atletes

Aquesta activitat va donar una visió ràpida de conceptes importants en cardiologia i una introducció a les imatges utilitzades per al diagnòstic. A continuació, es van mostrar els canvis adaptatius del sistema cardiovascular dels atletes. Els docents van ser ​Gabriel Bernardino i Mariana Nogueira, membres del Grup de Recerca PhySense .

Simulant arítmies cardíaques

En aquest taller es va veure com funciona el sistema elèctric del cor i les noves tecnologies que permeten simular l'activitat elèctrica. Per exemple, es va poder simular una cicatriu cardíaca provinent d’un infart baixant la conductivitat elèctrica a la part afectada. El taller va anar a càrrec de ​Cecília Nunes i Èric Lluch, membres del Grup de Recerca PhySense.

Explorant micro estimuladors sense fils implantables

En aquesta activitat els estudiants es van apropar al desenvolupament de dispositius mèdics. En particular, van explorar dos mètodes emprats actualment per micro estimuladors sense fils implantables, i van utilitzar un phantom per veure el funcionament dels microestimuladors desenvolupats pel Grup de Recerca Biomedical Electronic Research (BERG), a càrrec d’​Antoni Ivorra, director de BERG i membres del seu equip Laura Becerra Fajardo i Javier Aguirre.

Escoles que han participat a l’Escolab 2018, DTIC

• Institut Secretari Coloma