Vés enrere El campus del Poblenou de la UPF, nova seu de 22@Network, l’associació que promou la innovació i l’activitat econòmica en aquest districte de Barcelona

L’associació 22@Network BCN, de la qual forma part la UPF, aplega diferents empreses, organitzacions i centres universitaris o educatius que promouen la innovació, els avenços tecnològic i la creativitat a Barcelona. Amb la ubicació de la seva seu al campus del Poblenou de la UPF, es reforçaran les relacions de col·laboració i de transferència de coneixement entre la Universitat i el món empresarial.

26.04.2023

El campus del Poblenou de la UPF acull des d’aquest mes d’abril la seu de l’associació 22@Network BCN, que aplega diferents empreses, organitzacions i centres universitaris o educatius que promouen la innovació, els avenços tecnològic i la creativitat a la ciutat de Barcelona.

Tradicionalment, l’associació no ha tingut una seu fixa i les seves oficines s’han anat ubicat, de forma itinerant, a les instal·lacions dels seus diferents dels socis i sòcies. La UPF, que forma part d’aquesta associació, n’és la seu des del passat 17 d’abril. Concretament, l’associació s’ha ubicat en un espai de lloguer a l’edifici La Nau del Campus del Poblenou de la UPF. La seu anterior de l’associació es trobava a les oficines de Barcelona de la companyia CINC, també sòcia de 22@Network. Anteriorment, també s’havia situat a la seu d’altres membres de l’associació, com Leitat  (centre tecnològic) i l’Institut de Formació Contínua (IL3) de la UB.

Més oportunitats per a la transferència del coneixement de la Universitat al món empresarial

Per a la UPF, la ubicació de 22@Network BCN al campus del Poblenou suposa una oportunitat per reforçar les sinergies, les interrelacions i el coneixement mutu de la universitat amb l’associació i amb les empreses i organitzacions que en són sòcies. A partir d’aquest marc de col·laboració més ampli, es reforçaran les relacions entre la UPF i el món empresarial que puguin contribuir a la posada en marxa de projectes emprenedors o de transferència de coneixement.

La presència de la seu de l’associació al campus del Poblenou pot facilitar processos de mentoria i d’identificació de projectes amb potencial per traduir-se en productes i serveis innovadors. Alhora, es potenciarà en major mesura que el campus esdevingui un espai obert, de trobada i treball entre diferents agents que promouen la innovació, la creativitat i el desenvolupament tecnològic.

En aquest sentit, Carles Singla, vocal de la UPF a la Junta directiva de 22@Network BCN i professor del Departament de Comunicació de la UPF, exposa: “L'associació rep de manera constant visites de missions d'empreses o d'altres districtes d'innovació d'arreu del món per conèixer el model de Barcelona. Tot i que el Campus ja era una referència significativa, ara serà el punt de partida d'aquestes visites”.

El president de la Junta Directiva de 22@Network BCN, Enric Urreta, afegeix: “Per a l'associació, l’enfortiment del vincle amb la universitat és molt important. Si el talent ha estat sempre rellevant, ara és encara més important. D'aquí que entenguem que el fet d’enfortir el nexe universitat-empresa, poder compartir espais en un àmbit de concentració de coneixement, poder aportar la visió d'empreses i institucions, compartir experiències, centrar el focus al districte, on tenim les millors universitats de Barcelona i de Catalunya, i apropar oportunitats a estudiants i membres de l'ecosistema són tot elements de suma positiva per  a tothom”.

Sobre 22@Network BCN

L’associació  22@Network BCN, nascuda l’any 2004, és responsable de la consolidació del districte 22@ com un espai dinàmic, transformador i tecnològicament capdavanter. Avui dia, aplega prop de 250 socis i sòcies, majoritàriament empreses i institucions, que compten amb total de 80.000 treballadors i treballadores.  Els seus eixos principals d’actuació són la innovació, la sostenibilitat, la investigació, la creació de xarxes i aliances i el foment del talent.

El districte 22@ de Barcelona

Els orígens del 22@ es remunten a finals del segle XX, quan es va decidir potenciar aquest districte d’innovació capdavanter per preservar, i alhora modernitzar, el caràcter productiu que ha tingut històricament el barri Poblenou.

Des dels seus inicis, el projecte vol potenciar en aquesta antiga zona industrial de Barcelona activitats vinculades al coneixement, la innovació, la creativitat i la tecnologia, a més de fomentar un pla d’infraestructures amb solucions de mobilitat sostenible i d’eficiència energètica, zones verdes i espais i edificis amb diferents usos. També s’ha vetllat per preservar el patrimoni arquitectònic del passat industrial del Poblenou. El mateix campus del Poblenou de la UPF, situat al districte del 22@ des de l’any 2009, s’ubica en l’antic recinte fabril de Ca l’Aranyó i en preserva algun dels seus elements originaris. Un d’ells és la xemeneia de l’antiga fàbrica, situada a la plaça Gutenberg al centre del campus.

Actualment, al districte del 22@ de Barcelona, hi estan ubicades 12.500 empreses d’innovació i 2.000 startups. L’activitat econòmica d’aquesta zona de Barcelona, que actualment ocupa més de 213.000 m2, representa el  14,5% del PIB de la ciutat i el 12,5% dels seus llocs de treball, segons dades de 22@Network BCN.

08. Treball digne i creixement econòmic
09. Indústria, innovació i infraestructures