Vés enrere El Tecno Track, un aparador per mostrar l’impacte de la recerca en l’àmbit de les TIC

El circuit, repartit entre diferents plantes de l'edifici Tànger del campus del Poblenou, consta inicialment de cinc projectes dels darrers quinze anys, desenvolupats per grups de recerca del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF.
21.12.2017

La recerca dels darrers quinze anys feta al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF té a partir d’ara un aparador, inicialment format per cinc projectes de diferent temàtica, que permetrà donar a conèixer el seu impacte social i econòmic.

Es tracta del Tecno Track, una mostra permanent de projectes i artefactes desenvolupats pels grups de recerca del DTIC, situada a l’edifici Tànger del campus del Poblenou. Adreçada a la societat en general i als estudiants en particular, s’actualitzarà i s’anirà ampliant amb el pas del temps, fins a arribar a una quinzena de projectes.

Els horaris de visita del circuit tecnològic, repartit en diferents cantonades de les plantes -1, planta baixa, i primera i segona de Tànger, s’adapten als horaris d’obertura de l'edifici. Així, aquestes festes de Nadal estarà tancat; però, a partir del dia 8 de gener del 2018, es podrà visitar de dilluns a divendres, de les 8 del matí a les 10 del vespre.

“Volem que la societat, i sobretot els futurs estudiants, vegin que la nostra oferta acadèmica integra recerca i docència, i que es tracta d’una oferta diferencial dins el món de les enginyeries”, comenta Miquel Oliver, director del DTIC i impulsor del Tecno Track, que preveu fer un acte d’ inauguració durant els propers mesos.

“La nostra intenció és millorar la comunicació que fem al Departament, lligar docència i recerca donant a conèixer aquesta darrera, i així atreure millors estudiants”, afirma Miquel Oliver. Sobre els projectes escollits, comenta que “es tracta d’una tria interna, un tast de projectes amb impacte social, representatius de les diferents disciplines que es treballen des dels grups de recerca".

Segons el director del DTIC, aquesta iniciativa, que aprofita l’impuls de l’UPF Art Track del campus de la Ciutadella, es beneficia de l’entorn de l’edifici Tànger, “un edifici amable i amb visibilitat, que volem convertir en un aparador dels resultats de la nostra recerca, seguint el model de les universitats dels Estats Units, com el Massachusetts Institute of Technology”.

Tecnologia musical i interactiva, comunicacions mòbils i interfícies neuronals

Els cinc projectes de recerca i artefactes que s’exposen inicialment es van obrir al públic el 15 de desembre del 2017, coincidint amb l’acte d’investidura com a doctora honoris causa de Dorcas Muthoni, que va visitar personalment els diferents espais del Tecno Track.

Tal com es diu en un dels panells, es tracta de projectes que tenen repercussió internacional, alguns amb finançament europeu, i que molt sovint es fan en col·laboració amb institucions i empreses d’altres països. El circuit s’estructura a través d’un conjunt de tòtems, alguns dels quals s’acompanyen amb monitors, que projecten vídeos explicatius.

Un primer projecte és “éTui, joguines interactives”, unes joguines robòtiques dissenyades per interactuar amb infants de 4 a 8 anys; eines per estudiar i fomentar la capacitat de reflexió, la creativitat, la resolució de problemes i la col·laboració. El van desenvolupar Josep Blat, Claudia Torres i Dai Griffiths, investigadors del Grup de Tecnologies Interactives (GTI), entre els anys 1998 i 2001.

“Implants injectables per restablir comunicacions nervioses” consisteix en el desenvolupament de microestimuladors que s’implantaran amb procediments tan simples com una injecció. Formaran una xarxa sense fils de dispositius intel·ligents, amb l’objectiu de provocar l’estimulació neuromuscular, que permeti recuperar funcions motores en pacients que pateixen de paràlisi. El portaran a terme, durant els propers cinc anys, Antoni Ivorra i Laura Becerra-Fajardo, del Grup de Recerca en Electrònica Biomèdica (BERG).

Telefonia mòbil. Work in progress des dels anys noranta”, és una col·lecció de catorze terminals, que constata la connexió i la transferència de solucions entre la recerca i les necessitats de mercat. Inclou models emblemàtics d’una història que encara s’està escrivint, com el Motorola Executive Phone 2 de primera generació (1 G) o el Nokia 3310, rècord de vendes, amb més de 121 milions d’unitats el 2005.

Reactable, l’instrument musical del segle XXI” se centra en aquest nou instrument musical electrònic, la Reactable que es toca desplaçant objectes sobre una superfície i relacionant-los entre ells. Sergi Jordà, Günter Geiger, Martin Kaltenbrunner i Marcos Alonso, en el marc del Music Technology Group (MTG), van desenvolupar-lo entre els anys 2003 i 2008.

Finalment, “Barcelona WiFi, la xarxa Wi-Fi més estesa del planeta”, parla de la xarxa pública d’accés a Internet més extensa a escala mundial, tant pel que fa al seu volum com a nombre d’usuaris, i que porta més anys de funcionament ininterromput. El seu origen es troba en els convenis de recerca 2004-2006 entre la UPF, l’Ajuntament de Barcelona i el 22@ i compta amb Miquel Oliver i Jorge Infante, del grup de recerca NeTS, com a investigadors.