Vés enrere Un estudi aporta nova llum sobre l'origen de la civilització

Un estudi aporta nova llum sobre l'origen de la civilització

La recerca desafia la teoria convencional que la transició del farratge a l'agricultura va impulsar el desenvolupament de societats complexes i jeràrquiques mitjançant la creació d'excedents agrícoles, i troba que l'adopció dels cultius de cereals és el factor clau.

12.04.2022

Una nova recerca realitzada per investigadors de la Universitat de Warwick, la Universitat Hebrea de Jerusalem, la Universitat de Reichman, la Universitat Pompeu Fabra i la Barcelona School of Economics, posa en dubte la teoria convencional que la transició del farratge a l'agricultura va impulsar el desenvolupament de societats complexes i jerarquitzades en crear excedents agrícoles en zones de terra fèrtil.

A L'origen de l'Estat: Productivitat de la terra o capacitat d'apropiació?, publicat al número d'abril del Journal of Political Economy, una de les revistes més antigues i prestigioses d'economia, els professors Joram Mayshar, Omer Moav i Luigi Pascali demostren que l'elevada productivitat de la terra no condueix per si mateixa al desenvolupament d'estats que recapten impostos.

L'adopció de cultius de cereals és el factor clau per a l'aparició de la jerarquia

Els autors teoritzen que això és perquè la naturalesa dels cereals exigeix ​​que es cullin i s’emmagatzemin en llocs accessibles, cosa que fa que siguin més fàcils d'apropiar com a impost que els cultius d'arrels, que romanen a terra i són menys emmagatzemables.

Els investigadors demostren un efecte causal del cultiu de cereals en l'aparició de la jerarquia utilitzant proves empíriques extretes de múltiples conjunts de dades que comprenen diversos mil·lennis, i no troben un efecte similar per a la productivitat de la terra.

La naturalesa dels cereals exigeix ​​que es cullin i s’emmagatzemin en llocs accessibles, cosa que fa que siguin més fàcils d'apropiar com a impost que els cultius d'arrels, que romanen a terra i són menys emmagatzemables

Segons el professor Mayshar, investigador a la Universitat Hebrea de Jerusalem, “la teoria que vincula la productivitat de la terra i els excedents amb l'aparició de la jerarquia s'ha desenvolupat al llarg d'alguns segles i ha esdevingut una cosa convencional en milers de llibres i articles. Nosaltres demostrem, tant teòricament com empíricament, que aquesta teoria és errònia”.

Per sustentar l'estudi, Mayshar, Moav i Pascali van desenvolupar i examinar un gran nombre de conjunts de dades que incloïen el nivell de complexitat jeràrquica de la societat; la distribució geogràfica de parents silvestres de les plantes domesticades; i la idoneïtat de la terra per a diversos cultius per explorar per què en algunes regions, malgrat milers d'anys d'èxit agrícola, no van sorgir estats que funcionessin bé, mentre que en altres van sorgir estats que podien gravar amb impostos i proporcionar protecció a les vides i la propietat.

El professor Pascali, investigador del Departament d’Economia i Empresa de la UPF i de la Barcelona School of Economics, explica que “gràcies a aquestes noves dades, hem pogut demostrar que les jerarquies complexes, com les prefectures i els estats complexos, van sorgir en zones on els cultius de cereals, fàcils de gravar i expropiar, eren de facto els únics disponibles. Paradoxalment, les terres més productives, aquelles en què no només els cereals sinó també les arrels i els tubercles estaven disponibles i eren productius, no van experimentar la mateixa evolució política”.

També van emprar l'experiment natural de l'Intercanvi Colombino, l'intercanvi de cultius entre el Nou Món i el Vell Món a finals del segle XV que va canviar radicalment la productivitat de la terra i l'avantatge productiu dels cereals sobre les arrels i els tubercles a la majoria dels països del món.

Pascali remarca que "la construcció d'aquests nous conjunts de dades, la investigació dels estudis de cas i el desenvolupament de la teoria i l'estratègia empírica ens han portat gairebé una dècada de treball intens. Estem molt satisfets que l'article es publiqui per fi en una revista amb el prestigi de la JPE".

El professor Moav, investigador en las universitats de Warwick i Reichman, afirma que "després de la transició del farratge a l'agricultura, van sorgir les societats jeràrquiques i, finalment, els estats tributaris. Aquests estats van tenir un paper crucial en el desenvolupament econòmic en proporcionar protecció, llei i ordre, cosa que finalment va permetre la industrialització i el benestar sense precedents que es gaudeix avui dia a molts països."

"La teoria convencional és que aquesta disparitat és deguda a les diferències en la productivitat de la terra. L'argument convencional és que cal produir un excedent d'aliments abans que un Estat pugui gravar les collites dels agricultors i, per tant, que l'alta productivitat de la terra té el paper fonamental”.

Mayshar afegeix que “hem desafiat la teoria convencional de la productivitat, sostenint que no va ser un augment de la producció d'aliments el que va conduir a jerarquies i estats complexos, sinó la transició a la dependència dels cereals apropiables que faciliten la tributació per part de l'elit emergent Quan es va fer possible l'apropiació dels cultius, va sorgir una elit tributària que va donar lloc a l'Estat”. "Només on el clima i la geografia afavorien els cereals, era probable que es desenvolupés la jerarquia. Les nostres dades mostren que com més gran és l'avantatge productiu dels cereals sobre els tubercles, més gran és la probabilitat que sorgeixi la jerarquia”

"La idoneïtat de les arrels i els tubercles altament productius és, de fet, una maledicció de l'abundància, que va impedir l'aparició dels estats i va impedir el desenvolupament econòmic".

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació