Vés enrere Quins factors determinen el poder de mercat de les empreses?

Quins factors determinen el poder de mercat de les empreses?

Aquesta és una de les principals qüestions que intentarà respondre el projecte de recerca "Mercados, política y estrategia" liderat per Albert Banal-Estanol i Massimo Motta, professors del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, que pretén guiar de manera innovadora la presa de decisions en l'àmbit de la regulació i la competència.

12.02.2021

Un projecte de recerca desenvolupat per la Universitat Pompeu Fabra, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, vol aprofundir tant en la part teòrica com en l'empírica de l'organització industrial, per tal de respondre a preguntes no resoltes i qüestions d'actualitat, relacionades amb la regulació de mercats, els consumidors i la innovació.

Alguns dels aspectes que analitzarà el projecte, liderat per Albert Banal-Estanol, professor del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, acompanyat per Massimo Motta, professor d'investigació ICREA-UPF del mateix departament, ambdós també vinculats a la Barcelona GSE, seran els següents: el poder de mercat de les empreses, la protecció del consumidor, els problemes de competència i la regulació en els mercats digitals i dels mitjans de comunicació, i les eines d'organització industrial i innovació aplicades a finances i banca.

"Volem construir i estimar models teòrics i economètrics robustos i utilitzar tècniques actuals per guiar la presa de decisions en l'àmbit empresarial".

"Volem construir i estimar models teòrics i economètrics robustos i utilitzar tècniques actuals per guiar la presa de decisions en l'àmbit empresarial", afirmen. Segons els investigadors, que estan desenvolupant el projecte des de juny de 2020, el seu objectiu final és "orientar els responsables de les polítiques públiques, especialment en les àrees de política de la competència i regulació, així com els responsables de la presa de decisions en empresa, sobretot en les àrees d'innovació i emprenedoria i finances".

El projecte, sota el títol "Mercats, política i estratègia" (MARPOST) i amb una durada de tres anys, va rebre un ajut de prop de 53.000 euros en el marc de la convocatòria 2020 de Projectes I+D+i dins el Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020, impulsat pels ministeris de Ciència i Innovació i Universitats.

Poder de mercat i protecció del consumidor

Una de les principals línies d'investigació del projecte és analitzar si els vincles directes i indirectes entre rivals, com a resultat de fusions, pràctiques empresarials que vulneren el principi de la competència en un mercat, o la propietat comuna, augmenten el poder de mercat.

En quina mesura les organitzacions exerceixen el poder de mercat? (és a dir, com poden augmentar i mantenir el preu dels seus productes o serveis per sobre del nivell que existiria en un mercat perfectament competitiu?); i quins són els determinants d'aquest poder de mercat? són algunes de les preguntes que els investigadors intentaran respondre.

D'altra banda, el projecte avaluarà algunes de les intervencions reguladores recents en les àrees de la protecció de consumidor, necessàries per protegir-lo del comportament abusiu de les empreses; però anirà més enllà, ja que també se centrarà en els àmbits de la seguretat del producte i la salut de consumidor.

Regulació de mercats digitals i de mitjans de comunicació i innovació empresarial

Els problemes de competència i regulació en els mercats digitals i dels mitjans de comunicació és un altre dels eixos d'estudi: "L'augment de la concentració i el poder de mercat en els mercats digitals i de mitjans de comunicació han atret una atenció creixent de les autoritats públiques, governs i acadèmics. Aquesta serà una altra de les nostres prioritats", asseguren els investigadors

Un parell de temes completen el seu àmbit d'estudi: d'una banda, l'anàlisi de la capacitat de les empreses d'introduir nous processos, productes o serveis, particularment els determinants en capital humà de la innovació, el mercat del control corporatiu i el paper de les universitats com a generadors de tecnologia i innovació; i de l'altra, l'ús dels enfocaments i eines desenvolupades en l'organització industrial i la innovació per investigar problemes tradicionalment considerats en les àrees de finances corporatives i banca, una interacció que "ha rebut sorprenentment poca atenció a la literatura acadèmica" , conclouen.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació