Vés enrere Maria Petrova ha obtingut un ajut ERC Starting Grant per estudiar les claus de l’èxit del populisme

La professora d'investigació ICREA del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, vinculada a l'IPEG, rebrà prop d'1,5 milions d'euros per dur a terme la seva recerca. La mateixa beca ha estat obtinguda per Edouard Schaal, investigador del CREI-UPF, per un projecte sobre optimització de la xarxa de transport.
30.07.2018

Maria Petrova, professora d’investigació ICREA-UPF del Departament d’Economia I Empresa, vinculada a l’Institut d’Economia Política i Governança (IPEG), ha obtingut una beca ERC Starting Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC). La investigadora rebrà un ajut de 1.467.736 euros per portar a terme, durant cinc anys, una recerca centrada en els diferents factors personals i de l’entorn social i mediàtic que ajuden a explicar els fenòmens del populisme i l’extremisme.

Maria Petrova estudiarà si les experiències personals, l'entorn informatiu i la interacció amb els xocs econòmics que configuren les decisions polítiques que prenen les persones

Sota el títol “The Rise and Fall of Populism and Extremism” (EXTREME), i a cavall de l’onada d’èxits electorals dels darrers anys de polítics populistes pertanyents a democràcies avançades que donen suport a missatges extremistes, el projecte de la professora Petrova voldrà demostrar empíricament si les experiències personals, l'entorn informatiu i la interacció amb els xocs econòmics agregats configuren les decisions polítiques que prenen les persones. Analitzar si el populisme és causat per aquests xocs econòmics negatius i quins mecanismes hi intervenen, i quins factors expliquen l’heterogeneïtat en les respostes a aquests xocs, es troben al centre de la seva recerca.

Un projecte ambiciós dividit en tres parts diferenciades

En una primera part del projecte EXTREME, Maria Petrova estudiarà com les històries personals d'ocupació laboral, potencialment afectades per la globalització i els xocs tecnològics, les predisposicions individuals i l'entorn informatiu van influir en la votació a favor de Trump. Utilitzarà una base de dades única de més de quaranta milions de currículums per al període 2010-2016, el dipòsit més gran disponible dels currículum vitae dels sol·licitants d'ocupació als Estats Units, i que no s'havia usat prèviament en la recerca acadèmica.

En una segona part, analitzarà la manera com les experiències socials negatives durant els anys de formació de les persones poden afectar, posteriorment, els resultats en el mercat laboral, el comportament antisocial i el suport a l'agenda populista. Un dels aspectes que examinarà serà com el càstig corporal a les escoles del Regne Unit va afectar posteriorment l’èxit acadèmic, l'ocupació laboral, el comportament antisocial i la votació favorable a l’UKIP i al Brexit.

Finalment, en un tercer bloc, estudiarà els factors que expliquen que les persones resisteixin activament els règims extremistes, fins i tot quan s'associa amb costos personals elevats. Analitzarà un exemple històric de resistència al règim nazi a Alemanya durant la Segona Guerra Mundial, que ofereix una oportunitat metodològica única per comprendre els determinants de la resistència a l'extremisme en un entorn d'alta estabilitat.

A banda de la seva tasca al Departament d’Economia i Empresa de la UPF i a l’IPEG, Maria Petrova també està vinculada a la Barcelona Graduate School of Economics (Barcelona GSE), a la New Economic School i al Center for New Media and Society, ambdós de Moscou (Rússia), i al Centre for Economic Politic Research (CEPR) de Londres.

Doctora en  Política Econòmica i Governaça per la Universitat de Harvard (2008), Maria Petrova és un microeconomista aplicada que té com a objectiu l'economia de la informació, l'economia política i el desenvolupament. Busca comprendre com els fluxos d'informació afecten els vincles complexos entre els fenòmens econòmics i polítics, i com aquesta informació afecta els resultats polítics, econòmics i financers.

Ajut ERC Starting Grant per a Edouard Schaal, investigador del CREI-UPF

A banda de Maria Petrova, en aquesta convocatòria 2018, també ha obtingut un ajut ERC Starting Grant Edouard Schaal, investigador del Centre de Recerca en Economia Internacional (CREI-UPF), un centre que forma part del Grup UPF, pel projecte “Optimal Transport Networks in Spatial Equilibrium", que analitzarà la creació d’un model de xarxes de transport òptim que ajudi a la planificació d’infraestructures en aquest àmbit.

En total, en aquesta convocatòria ERC Starting Grant 2018 es finançaran 403 investigadors de 44 països diferents, que rebran un ajut de fins a 1,5 milions d’euros, que suma un total de 603 milions d’euros, per tal que desenvolupin les seves recerques. Els ajuts Starting Grant s’adrecen a investigador excel·lents que tinguin una experiència postdoctoral d'entre dos i set anys. Amb aquest programa d’ajuts de fins a cinc anys es dóna suport a joves investigadors per tal que formin els seus propis grups de recerca en projectes situats a la frontera del coneixement.