Vés enrere La UPF situa Salut pública en el lloc 19 i Economia en el 44 dins el rànquing de Xangai per disciplines

En l’edició 2020 d’aquesta classificació de l’Academic Ranking of World Universities (ARWU), la Pompeu Fabra, respecte a l’any passat, millora la posició en vuit disciplines de les divuit en què apareix.

03.07.2020

Les disciplines acadèmiques de Salut pública i Economia de la UPF han fet un salt endavant en l’edició 2020 del Global Ranking of Academic Subjects, un dels llistats de l’Academic Ranking of World Universities (ARWU), conegut popularment com a Rànquing de Xangai, i se situen en els llocs 19è. i 44è. a escala mundial, respectivament.

El rànquing de Xangai per disciplines, publicat recentment, creua dades de més de 4.000 universitats. Inclou un total de 54 disciplines acadèmiques, de les quals llista, en funció de la disciplina, entre les 100 i les 500 millors institucions del món que les imparteixen.

La UPF apareix en el rànquing en un total de divuit disciplines (amb la novetat d'Educació), de les quals millora resultats en vuit, es manté en set, baixa en una.  Aquestes disciplines amb representació de la Universitat es reparteixen dins els àmbits de coneixement de ciències socials (8 disciplines), ciències mèdiques (4), enginyeria (3), ciències de la vida (2) i ciències naturals (1).

Respecte a l’edició del 2019, a banda de la millora de Salut pública (ascendeix dos llocs) i Economia (que es trobava dins la franja 51-75), cal destacar Ciències biològiques, que enguany se situa entre les 75 primeres (franja 51-75), una posició en què es manté Biotecnologia. Pel que fa a Estadística i Ciències polítiques fan un pas cap amunt i de la franja 101-150 passen a situar-se dins les 100 primeres posicions (franja 76-100). En totes aquestes disciplines, la UPF ocupa el primer lloc a escala estatal.

En Salut pública, Economia, Ciències biològiques, Biotecnologia, Estadística, Ciències polítiques i Psicologia, la UPF és líder a Espanya.

Altres disciplines de la UPF que apareixen en la classificació són les següents: dins la franja 101-150, trobem Psicologia (primera a Espanya, juntament amb la UB) i Farmàcia i ciències farmacèutiques (ambdues pugen un graó respecte a l’any passat) i Tecnologia mèdica (es manté); dins la franja 151-200, apareixen Ciències biològiques humanes (millora resultats), Enginyeria mediambiental (es manté) i Comunicació, que retrocedeix una franja.

Finalment, mantenen les seves posicions Ciències de la computació i enginyeria i Medicina clínica (franja 201-300) i Administració i direcció d’empreses, Management i Ecologia (totes tres a la franja 301-400). Dins aquesta franja se situa Educació, que puntua per primer cop.

Una classificació per disciplines, liderada pels EUA, que valora les contribucions al mon científic

La Universitat Jiao Tong de Xangai elabora l’Academic Ranking of World Universities (ARWU) per disciplines acadèmiques (ciències naturals, enginyeria, ciències de la vida, ciències mèdiques i ciències socials) des del 2009, mentre que publica el rànquing general d’universitats des del 2003. La llista per disciplines dóna més pes a la contribució que fan les institucions al món científic, més que no pas a la seva docència i reputació.

Els cinc indicadors que té en compte el rànquing, respecte a una determinada disciplina acadèmica, són els següents: el nombre de treballs publicats en revistes situades del primer quartil (Q1, factor d’impacte més elevat); l’impacte de citació normalitzat d’InCites, que mesura l’impacte mitjà dels articles científics escrits per una institució; el percentatge de treballs amb coautors internacionals escrits per una institució; el nombre de treballs publicats en les revistes més importants i nombre de conferències i congressos, i finalment, el nombre total de personal d'una institució que ha guanyat un premi o reconeixement significatiu.

A escala global, de les 56 disciplines acadèmiques que inclou la classificacio, 31 estan encapçalades per una universitat dels Estats Units. Destaquen les universitats de Harvard (al capdavant de 14 disciplines) i el Massachusetts Institute of Technology (MIT), que en lidera sis. Seguidament, trobem les universitats de la Xina, que dominen onze disciplines, i les del Regne Unit i Singapur, les millors en tres disciplines, en ambdós casos.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació