Vés enrere Jan Eeckhout explica al llibre "The Profit Paradox" de quina manera les empreses poderoses amenacen el futur laboral

A partir d’un relat pioner i innovador, el professor d’investigació ICREA-UPF narra el creixement de la marea mundial del poder de mercat i com ofega els treballadors de tot el món. L’obra, publicada per Princeton University Press, descriu de quina manera un grup d’empreses han obtingut la majoria dels rèdits derivats dels avenços tecnològics, i proposa solucions per sanejar l’economia. L’autor va presentar el llibre al campus de la Ciutadella el 2 de juny a la tarda, en un acte que es va poder seguir en directe a través de la web.

03.06.2021

En una era de progrés tecnològic i de facilitats en la comunicació, seria raonable suposar que els treballadors d’arreu del món mai no ho han tingut tan bé ni han gaudit de tan bones condicions com les actuals. Però la realitat és que els salaris estan congelats i que els preus augmenten, de manera que, des d’una ampolla de cervesa fins a una pròtesi de maluc, tot és més car.

L’economista Jan Eeckhout, professor d’investigació ICREA del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, mostra a The Profit Paradox. How Thriving Firms Threaten the fFture of Word (La paradoxa del benefici. Com les empreses poderoses amenacen el futur del treball) que aquesta situació es deu a un nombre reduït d'empreses que potencien un augment desenfrenat del poder de mercat, establint preus més alts dels que es podrien permetre en un mercat competitiu que funcionés correctament.

Jan Eeckhout demostra que el poder de mercat ha ofegat l’entorn laboral i que, sense uns mecanismes millors per garantir la competència, aquesta situació podria conduir cap a desastroses correccions del mercat i cap a agitacions polítiques.

Al llibre, que Princeton University Press va publicar  l'1 de juny, Jan Eeckhout, a partir de la seva pròpia recerca innovadora i explicant les històries de treballadors d’arreu del món, demostra que el poder de mercat ha ofegat l’entorn laboral i que, sense uns mecanismes millors per garantir la competència, aquesta situació podria conduir cap a desastroses correccions del mercat i cap a agitacions polítiques.

Jan Eeckhout va presentar el llibre el dimecres, 2 de juny, a les 19.00 hores, a l'auditori del campus de la Ciutadella. Posteriorment a la presentació, hi va haver una conversa amb la participació d'Andreu Mas-Colell (UPF) i Mar Reguant (Universitat de Northwestern).

D'altra banda, Jan Eeckhout protagonitza una TDX Talk en el marc de TEDx Barcelona Salon, on presenta el seu llibre:

> TDx Talk de Jan Eeckhout sobre "The Profit Paradox" publicada a Youtube

Unes conseqüències desmesurades i una proposta de solucions

The Profit Paradox descriu com, durant els darrers quaranta anys, un grup d’empreses ha obtingut la majoria dels rèdits derivats dels avenços tecnològics, uns enormes beneficis i la generació de resultats increïblement desiguals per als treballadors.

“En lloc de fer arribar els avantatges que ofereixen les millors tecnologies als consumidors, aquestes empreses ‘superestrelles’ aprofiten les noves tecnologies per guanyar marges encara més alts”, assegura Jan Eeckhout.

Segons que afirma el professor d’investigació ICREA-UPF en la seva obra, “les conseqüències ja són inimaginables, des de preus innecessàriament alts per a pràcticament tot, fins a l’existència de menys empreses emergents que puguin competir, passant per l’augment de la desigualtat i la congelació dels salaris per a la majoria dels treballadors, i una mobilitat social molt limitada”.

A banda d’exposar les causes i les conseqüències de l’augment del poder de mercat, l’obra combina una profunda visió econòmica amb exemples de la vida quotidiana: fa una reflexió sobre els monopolis i la competència, vincula les tendències macroeconòmiques a la vida dels treballadors i consumidors, i  també ofereix solucions concretes sobre com resoldre aquest greu problema, per tal de restaurar i sanejar l’economia.

Un expert en la relació entre el poder de mercat i la macroeconomia

Jan Eeckhout és doctor en Economia per la London School of Economics (1998). Va ser professor a la Universitat de Pennsilvània (EUA) durant nou anys, i el 2008 va tornar a Barcelona com a professor d’investigació ICREA del Departament d’Economia i Empresa de la UPF. També va ser professor de la University College London i professor visitant a les universitats de Nova York, Princeton (Louis A. Simpson Visiting Professor) i MIT.

Al llarg de la seva trajectòria ha obtingut tres ajuts del Consell Europeu de Recerca (European Research Council), l’ultim per “Market power and secular macroeconomic trends”. En aquest projecte, que desenvoluparà fins al 2025, analitza la relació entre el poder de mercat i les tendències macroeconòmiques, l’eix en què se sustenta el llibre que ara presenta.

La seva obra ha estat àmpliament difosa als mitjans de comunicació, inclosos The New York Times, The Wall Street Journal, The Economist i el Financial Times.

Per a més informació

Notícia publicada per: