Vés enrere Cinc doctorands de la UPF obtenen ajuts de Doctorat Industrial, destinats a captar el talent i desenvolupar projectes en R+D+I

Els projectes finançats per aquest programa, gestionat per AGAUR, permeten ampliar els vincles de recerca en connectar empreses, universitats i doctorands. Els projectes finançats en la convocatòria de 2020 s'inscriuen en l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC), Economia i Empresa i Biomedicina.
13.01.2021

La Universitat Pompeu Fabra, amb aquestes cinc nous ajuts, n'ha rebut un total de set en la convocatòria de Doctorat Industrial 2020, una iniciativa de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb el sistema universitari i de recerca català i que gestiona l'Agència de Gestió d'Ajudes Universitàries i de Recerca (AGAUR). Els projectes, corresponents als àmbits de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC), Economia i Empresa i Biomedicina, s'emmarquen en la modalitat de cofinançament, que permet la creació de vincles entre empreses, universitats i doctorands en dotar de finançament a cada part.

Un doctorat industrial és un projecte de recerca estratègic d'una empresa, que es desenvolupa en col·laboració amb la universitat i que es convertirà en l'objecte de la tesi del doctorand. Aquest programa està obert a projectes de tots els àmbits del coneixement i a empreses de qualsevol grandària, i el conveni de col·laboració de la qual es delimita a tres anys. L'objectiu d'aquest programa és contribuir a la competitivitat i internalització de la indústria catalana alhora que es reté el talent nacional, permetent als estudiants de doctorat desenvolupar projectes en I+D+I en entorns empresarials.

Projectes amb un alt valor d'innovació i un fort impacte social

“Music identification algorithms using deep learning techniques” és el projecte de Guillem Cortes, realitzat sota la direcció de Xavier Serra, cap del Music Technology Group (MTG), i que es realitzarà en l'empresa BMAT. “Les tecnologies que s'utilitzen avui dia per a la identificació de música es remunten a una sèrie de descobriments que es van produir fa uns vint anys”, explica Corts. “L'objectiu d'aquesta tesi és utilitzar els últims avanços en camps com el Big Data o el Machine Learning per a poder millorar aquests sistemes d'identificació”.

El projecte “Logistics Optimization for Social Care Services”, a càrrec de Daniel López, està supervisat per Jésica de Armas i es realitza en col·laboració amb l'Institut Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Barcelona. Es tracta d'un projecte amb una part social molt important, tal com explica López: “l'objectiu és aconseguir millorar les planificacions per a millorar el servei d'atenció a domicili dels serveis socials de Barcelona, la qual cosa té un efecte real en la vida de col·lectius vulnerables”.

“Mobility Optimization for Social Care Services” és el títol del projecte de Laura Portell, sota la direcció d'Helena Ramalhinho, cap del Business Analytics Research Group (BARG), i realitzat en el marc de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l'Ajuntament de Barcelona. El doctorat de Portell consisteix a “optimitzar el sistema de rutes que realitza el servei de taxis i autobusos que l'Ajuntament de Barcelona posa al servei de persones amb mobilitat reduïda”.

“Nanomedicine Medical Technology Applications in Regulatory Science” és el projecte de Doctorat Industrial de Francisco Rodríguez, que realitza en l'empresa Asphalion sota la direcció de Pilar Rivera, cap del Integrative Biomedical Materials and Nanomedicine Lab Research Group. L'objectiu de la seva tesi és “estudiar la regulació de les aplicacions mèdiques de la nanotecnologia, ja que, com és sabut, l'avanç tecnològic té un ritme diferent al desenvolupament d'estàndards. Plantegem analitzar les tendències futures per a localitzar aspectes deficitaris als quals, eventualment, es plantejarà una solució”.

El projecte “Development of simulation and machine-learning approaches for structure biology, computational chemistry and drug discovery”, a càrrec de Nikolai Schapin, es troba sota la tutoria de Gianni de Fabritiis, cap del Computational Science Research Group, i es realitza en col·laboració amb l'empresa Acellera Labs. L'objectiu d'aquest  DI és desenvolupar nous enfocaments d'aprenentatge i aplicacions derivades del deep learning, aplicat a la química farmacèutica per al descobriment de medicaments.

"Realitzar el projecte dins d'una empresa té com a avantatge que es tracta amb problemes i situacions reals, en les quals podem aplicar de manera pràctica els nostres coneixements”

Les oportunitats del Doctorat Industrial

A part del finançament que s'atorga a cadascuna de les parts involucrades en un Doctorat Industrial, les oportunitats que genera aquest tipus de col·laboració van molt més allà. “A més de tot el coneixement científic adquirit durant la recerca crec que els doctorands també aprenen altres habilitats transversals que els permeten moure's i desenvolupar-se en ambients acadèmics i empresarials”, tal com declara Francisco Rodríguez. “També dóna l'oportunitat d'adquirir més experiència professional a l'a vegada permet establir contactes per a un millor desenvolupament professional.”

D'altra banda, el DI permet als doctorands “comptar amb els recursos de l'empresa, com a bases de dades, l'accés a les quals no seria possible d'una altra manera  degut a que en la seva majoria privades”, explica Guillem Cortes. A més, realitzar el projecte dins d'una empresa té com a avantatge “que es tracta amb problemes i situacions reals, en les quals podem aplicar de manera pràctica els nostres coneixements”, afirma Laura Portell.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació