Vés enrere La Fundación Ramon Areces concedeix ajuts a dos investigadors de la Universitat pels seus projectes de recerca en distribució comercial i economia pública

Daniel Navarro i Gianmarco León, del Departament d’Economia i Empresa, faran recerca sobre la presa de decisions i incentius a treballadors, respectivament
30.10.2019

La Fundación Ramón Areces ha atorgat una beca a dotze projectes d’investigació en ciències socials duts a terme a l’estat espanyol. Enguany, quan ja fa divuit anys que s’atorguen aquests premis, l’import ha estat de 432.000 euros distribuïts entre tots els projectes. Els investigadors, per tal d’optar a la beca, han de ser menors de 40 anys i han de realitzar els seus projectes durant els propers tres anys a un campus espanyol.

D’entre els 12 projectes premiats, que s’engloben dins les categories de distribució comercial, economia internacional, economia laboral, economia pública, economia i dret i història econòmica, n’hi ha dos que han estat plantejats per investigadors de la Universitat.

Daniel Navarro, professor del Departament d’Economia i Empresa, ha encarat la seva recerca dins l’àmbit de la distribució comercial, mentre que Gianmarco León-Ciliotta, del mateix departament, l’ha delimitat dins el marc de l’economia pública.

Recerca centrada en la presa de decisions

El projecte de Daniel Navarro s’emmarca dins el que és coneix com a nudging o, dit d’una altra manera, arquitectura de la decisió. Aquest concepte fa referència a la introducció de petits canvis en un entorn de presa de decisions per tal d’influir en el comportament de la persona.

L’objectiu de l’estudi és el d’intentar influir sobre el comportament de les persones amb eines de nudging

Ara bé, la recerca tal i com l’encara Navarro i el seu equip se centra en un dels buits que hi ha en aquest camp: com les característiques del comportament o com l’estat emocional d’una persona pot modificar l’efectivitat d’aquestes eines de canvi de comportament. Així doncs, els investigadors treballen centrant-se en l’estat emocional de les persones i induint diferents estats anímics per tal de provar l’efectivitat de les mateixes.

Quin és el millor sistema d’incentius a treballadors?

El segon projecte becat és el dut a terme per Gianmarco León-Ciliotta, que se centra en quina és la manera més eficient d’incentivar els treballadors. S’estudia si és millor oferir incentius de progrés personal, a través d’un sistema meritocràtic, o bé incentivar els treballadors de manera monetària per rendiment. El projecte es realitza en una organització estatal gran dins un país en desenvolupament: el Programa de Treballadors Comunitaris de Salut de Sierra Leona.

El projecte és un estudi basat en l’evidència experimental sobre els efectes dels incentius financers sobre diferents nivells jeràrquics

A la primera part del treball, s’intenta comprendre si la combinació entre una progressió salarial desigual i una baixa meritocràcia, típic de molts països en desenvolupament, contribueix a un baix rendiment.

A la segona part, en canvi, s’aprofundeix en com els incentius econòmics actuen en un ambient fortament jerarquitzat. Així doncs, s’estudia com influeix en els incentius els rols de supervisors i gerents i les relacions que poden tenir entre si les diferents jerarquies dins l’organització.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació