Vés enrere El Departament d’Economia i Empresa adquireix l’última tecnologia eye-tracking per donar suport a la recerca en la presa de decisions

Mikhail Spektor ha liderat la compra d’un dispositiu eye-tracking per ajudar a entendre l’atenció i la informació en la presa de decisions.
19.03.2021

Mikhail Spektor

Amb el suport del Departament d’Economia i Empresa, el professor Mikhail Spektor ha adquirit un nou dispositiu de seguiment ocular per tal d’ajudar en la darrera recerca en ciències del comportament. L’aparell pot ser utilitzat pels economistes per entendre com prenen decisions els individus i els valors que compten per als subjectes experimentals a l’hora de prendre-les.

El procés de presa de decisions és molt important tant en contextos socials com econòmics, i entendre com recopila la gent informació per tal de prendre decisions és especialment crucial per a l’economia del comportament. Per aquest motiu, el Departament ha adquirit l’últim model Tobii Pro Fusion que pot fer un seguiment de l’activitat dels ulls a una velocitat molt ràpida. La tecnologia eye-tracking fa possible per als científics estudiar la psicologia cognitiva i l’economia del comportament,  arribar a conèixer la classe d’informació que el cervell busca abans de prendre una decisió.

El nou dispositiu és una petita barra amb càmeres integrades que rastreja la vista dels usuaris a un ritme de 250 imatges per segon. El dispositiu es connecta a un ordinador portàtil del Departament que es pot configurar per utilitzar-lo en aspectes específics de la recerca. Per tant, tot el sistema és fàcilment manejable i pot ser utilitzat per científics com el professor Spektor, quan necessiten treballar fora del laboratori. Aquest format suposa una gran millora respecte a la generació anterior d’eye-trackers, que eren grans, immòbils i incòmodes per als participants en la recerca.

Durant el transcurs de la recerca, ser capaç de rastrejar els ulls d’un individu quan pren decisions permet als investigadors conèixer on i quan està enfocada la seva atenció. La inclusió de “l’atenció” com una variable mesurable permet als investigadors controlar quina és la informació que les persones busquen i el significat d’aquesta informació. El nou eye-tracking pot també mesurar la mida de la pupil·la, que pot indicar excitació, i el rastrejador pot, en teoria, combinar-se amb altres tecnologies com la monitorització de la freqüència cardíaca.

Els interessos de recerca del professor Spektor es basen en la presa de decisions i la incertesa, l’aprenentatge i la presa de decisions, les preferències depenents del context i el modelatge cognitiu. Ha utilitzat l’eye-tracking en diversos aspectes de la seva recerca durant els últims sis anys, i l’ha inclòs en la seva tesi doctoral i en un recent Working Paper. Té dos nous projectes en què planeja utilitzar l’eye tracking –un amb el company del Departament Theodor Vladasel,  i un altre amb un company que viu als Estats Units–. Altres investigadors del Departament també podran millorar la seva recerca amb el seguiment ocular gràcies a l’adquisició de l’aparell.

Mikhail Spektor és professor tenure-track a la UPF i professor afiliat a la Barcelona GSE. Prèviament, ha coordinat recerca al Departament de Psicologia de la Universitat de Freiburg, i té un doctorat en Psicologia per la Universitat de Basel. Recentment ha guanyat una beca Juan de la Cierva del govern espanyol per donar suport a la seva recerca postdoctoral durant els propers dos anys.

Llegiu més sobre el professor Spektor a la seva pàgina web personal.

The Department's new eye-tracking device connected to a laptop