Vés enrere Neix BCN-MedTech, Barcelona Centre for New Medical Technologies

Neix BCN-MedTech, Barcelona Centre for New Medical Technologies

Una nova unitat que té com a repte  esdevenir un dels centres europeus de referència en investigació translacional
13.01.2017

BCN-MedTech, Barcelona Centre for New Medical Technologies, es va crear el passat 6 de juliol del 2016 per decisió del Consell de Govern de la Universitat Pompeu Fabra, dins del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la Universitat, per proporcionar una plataforma interdisciplinària i translacional d’investigació en enginyeria biomèdica. Va sorgir a partir del convenciment que la ràpida i exponencial evolució de la tecnologia mèdica ha de ser entesa des d’una perspectiva integral, tecnològica i clínica, social i industrial, per tal que pugui impactar realment en els múltiples escenaris d’aplicació que presenta el sector sanitari.

De dalt a baix: Bart Bijnens, Jérôme Noailly, Antoni Ivorra, Óscar Cámara, Gemma Piella, Miguel Ángel González Ballester, i Ralph Andrzejak.

La unitat BCN-MedTech està composta per cinc grups de recerca de la Universitat, tres dels quals són grups de recerca reconeguts per la Generalitat de Catalunya: PhySense (Sensing in Physiology and Biomedicine) , SimBioSys (Simulation, Imaging and Modelling for Biomedical Systems) i MBIOMM (Multiscale and Computacional Biomechanics and Mechanobiology), amb la participació dels Grup de Recerca BERG (Biomedical Electronic Research Group) i NTSA (Nonlinear Time Series Analysis Group).

Una plataforma multidisciplinària translacional

L’experiència dels membres BCN-MedTech en el processament de senyals, anàlisi d’imatges, fisiologia, biomecànica, electrònica, simulacions biomèdiques i cirurgia assistida per ordinador serà determinant per assolir els objectius de la Unitat. La composició interdisciplinària de l’equip d’investigació, format per prop de quaranta persones, garanteix la capacitat de BCN-MedTech per desenvolupar els objectius convenientment. A més, la participació activa dels socis industrials i clínics ofereix un marc idoni per proposar i desenvolupar aplicacions biomèdiques i nous prototips per a la pràctica clínica.

Proveir nous coneixements a través de la  cooperació

La missió de la nova unitat és proveir nous coneixements a través de la cooperació entre tots els grups de recerca que l’integren i de la participació conjunta en projectes educatius i de transferència tecnològica. Així doncs, BCN-MedTech vol convertir-se en un dels centres europeus de referència en la investigació integradora i translacional. Un nou paradigma en què els models matemàtics i computacionals conviuen amb els sistemes de diagnòstic i de tractament assistit per ordinador més avantguardistes, per resoldre problemes clínics rellevants i oferir productes innovadors a la indústria del sector sanitari. La unitat s’ha creat amb el convenciment que el progrés i els avenços en tecnologies mèdiques vindran donats per un treball en equip i multidisciplinari, que involucri investigadors clínics i tecnològics, amb l’objectiu comú de desenvolupar nous conceptes per a la prevenció, el diagnòstic i el tractament de les afeccions amb més prevalença gràcies a l’aprofitament de totes les tecnologies convergents a l’abast.

Big science de darrera generació

Pel que fa a les instal·lacions i infraestructures de què disposa BCN-MedTech, la unitat té accés a la capacitat de còmput que proporciona el grup de virtualització conjunta del DTIC, la qual es complementa amb l’accés al Centre de Supercomputació de Barcelona, ​​per exemple quan ho requereixen els estudis en fisiologia cardiovascular computacional que duen a terme membres del grup. A més, les instal·lacions del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona aporten equips biomèdics i instal·lacions d’experimentació animal.

La unitat ha establert una àmplia xarxa de col·laboradors  biomèdics i clínics nacionals, hospitals de Barcelona, i internacionals, que els proporcionen l’accés  a imatges i dades fisiològiques clíniques de pacients i voluntaris sans, sobre les quals poden estudiar i validar noves tecnologies i avenços científics. BCN-MedTech també ha aconseguit accedir a grans infraestructures de dins i fora del nostre país, com ara els sincrotrons ALBA (Cerdanyola del Vallès), ESRF (Grenoble, França), BESSY (Berlín, Alemanya), i Diamond (Oxfordshire, Regne Unit), per obtenir imatges d’alta resolució, per exemple per a l’estudi i la caracterització de cors sencers i per a la formació d’imatges 3D de cèl·lules senceres.

La recerca integrada, un objectiu comú

BCN-MedTech, reuneix set investigadors principals amb un perfil de recerca consolidat i amb una sòlida experiència en gestió de projectes de recerca orientada a objectius,  dins l’àmbit de les tecnologies i les imatges biomèdiques. Lideren la unitat dos investigadors ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions: Miguel Ángel González Ballester, director tècnic, conjuntament amb Bart Bijnens, director científic, que tenen al seu càrrec la recerca integrada de set àmbits, cadascun dels quals està coordinat per investigadors principals i membres del BCN-MedTech. La resta de l’equip el componen investigadors postdoctorals i doctorands, entre els quals n’hi ha vuit que segueixen els programes.