Vés enrere Els premis extraordinaris, un reconeixement a les millors tesis doctorals

Els premis extraordinaris, un reconeixement a les millors tesis doctorals

23.12.2020

El doctorat és l’últim grau acadèmic que concedeixen les universitats i implica la formació avançada en tècniques de recerca. Els estudis de doctorat, que acostumen a tenir una durada d’entre tres i cinc anys, culminen amb l'elaboració i la presentació d'una tesi doctoral, consistent en un treball original de recerca. La UPF ofereix nou programes de doctorat amb l’objectiu de formar investigadors i preparar equips de recerca que puguin afrontar amb èxit el repte que suposen les noves ciències, tècniques i metodologies; impulsar la formació del professorat, i perfeccionar el desenvolupament professional, científic, tècnic i artístic dels titulats superiors.

“La UPF és una universitat que des de la seva creació ha donat una importància fonamental a la recerca, es podria dir que és una de les seves senyals d’identitat. En aquest sentit, el doctorat, com a porta d’entrada a la recerca és una peça clau”, afirma Núria Sebastian, directora de l’Escola de Doctorat de la UPF. Una mica menys d’1 de cada 10 estudiants a la UPF ho és de doctorat i hi ha pràcticament el mateix nombre d’estudiants de màster que doctorands. “Aquesta proporció és altíssima”, remarca.

Actualment, a la UPF hi ha 1.245 estudiants de doctorat i la demanda per accedir als programes sempre supera l’oferta. D’aquests, un 55% d’estudiants són internacionals, provenen de fora de l’estat espanyol, dada molt significativa i que representa un augment de 7 punts respecte el curs 2016-2017. De les 225 tesis que es van llegir al curs 2018-2019, un 73% van ser en anglès.

A més a més, els percentatges d’èxit en l’obtenció de beques i ajuts a l’estudi més importants a nivell estatal són molt bons. “A la UPF, a diferència de moltes universitats, hem volgut que els nostres programes de doctorat estiguin emmarcats dins les estructures estables dels nostres departaments i àmbits científics”, destaca Sebastian.

La importància de reconèixer el talent recercador

Els premis extraordinaris de doctorat són la màxima distinció acadèmica que una tesi pot assolir dins la universitat. “Cada programa decideix i acorda les seves pròpies bases per a l’atorgament del premi extraordinari i eleva al Comitè de Direcció de l’Escola de Doctorat la seva proposta. Aquesta proposta és escoltada i votada per tots els membres del comitè”, explica Sebastian. “En una paraula, són el millor del millor que produeixen els nostres programes de doctorat”, afegeix.

En aquesta última edició dels premis extraordinaris, s’han concedit vuit al programa de Doctorat en Biomedicina, sis al programa de Doctorat en Comunicació i quatre al programa de Traducció i Ciències del Llenguatge.

Dels guanyadors, la majoria continuen la seva carrera professional a l’acadèmia. Alguns d’ells a universitats i centres de recerca catalans, però altres s’han desplaçat a l’estranger, a institucions com la Universitat de Columbia, la Universitat de Califòrnia San Diego o la Harvard Medical School (Estats Units); l’Institut Francis Crick (Regne Unit), la Universitat d’Uppsala (Suècia) o la Universitat Lliure d’Amsterdam (Països Baixos). Els que continuen la seva carrera fora de l’acadèmia, ho fan per exemple en empreses multinacionals, a una biofarmacèutica o a una entitat catalana sense ànim de lucre.

En referència al que ha suposat l’obtenció del premi extraordinari, coincideixen a afirmar que suposa “una gran satisfacció i un reconeixement a la feina ben feta”. A més a més, destaquen que “no és només un reconeixement individual”, sinó que ho consideren un reconeixement a la feina feta per part del grup de recerca i dels seus directors de tesi, ja que “el treball en equip és fonamental per assolir grans fites en l'àmbit de la recerca”.

Les tesis premiades es detallen a continuació:

Biomedicina

Comunicació