Vés enrere Un estudi sobre l’impacte de la nanotecnologia en medicina guanya el Premi PRBB al millor treball de recerca de batxillerat

El divendres passat es va lliurar el XII Premi PRBB al millor treball de recerca en el camp de les ciències de la salut i de la vida. Entre els més de 170 treballs que s’hi van presentar, cinc han estat triats finalistes. El lliurament del premi va coincidir amb la jornada BioJúnior, organitzada per tots els centres del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.
02.05.2017

Júlia Gimbernat - Parc de Recerca Biomèdica de BarcelonaEl passat divendres 28 d’abril va tenir lloc el lliurament del XII Premi PRBB al millor treball de recerca en el camp de les ciències de la salut i de la vida. 191 estudiants de secundària d’arreu de Catalunya van participar i van presentar un total de 172 treballs a aquest certamen, organitzat per la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

“La grandesa del més petit” és el títol que rep el treball de recerca guanyador. L’autora, Júlia Gimbernat, alumna del CCE Col·legi Montessori-Palau de Girona, ofereix una introducció al món nanoscòpic a través d’un seguit d’experiments relacionats amb la medicina. Així, demostra el gran potencial de l’administració dirigida dels fàrmacs, una alternativa eficient als tractaments de càncer actuals que solen anar acompanyats de múltiples efectes secundaris no desitjats. A més, el treball també valora la influència de la indústria farmacèutica sobre el desenvolupament tecnològic, concloent la importància de la sinèrgia entre recerca i empresa per al benefici de la societat.

Els cinc finalistes van presentar el pòster científic sobre el seu treball i el van defensar davant d’un jurat format per tres investigadors del PRBB: Mireia Ortega, del Centre de Regulació Genòmica (CRG); Liudmila Liutsko, de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), i Jose Ayté del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF (DCEXS).

L’acte va concloure amb el lliurament dels guardons de la mà de Margarita Sala, administradora general del PRBB; Joaquim Gea, degà de la Facultat de Ciències

Premi PRBB - Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona

de la Salut i de la Vida de la UPF, i Mireia Ortega del CRG, com a representant del jurat. Els treballs guanyadors van ser:

• 1er. Premi: “La grandesa del més petit
    Júlia Gimbernat Mayol, del CCE Col·legi Montessori-Palau (Girona)
  • 2on. Premi: “Fotoprotecció solar”
    Marina Casas Acero, de l’Escola Vilorai (Barcelona)
  • 3er. Premi: “La paradoxa de l'alcohol”
    Albert Gil, Pablo Haasnoot i Laura Retamar, del CIC Escola de Batxillerats (Barcelona)
  • 4t. Premi: “Analysis in silico of the effectiveness of the main drugs used in Alzheimer’s disease
    Àlex Tudoras Miravet, de l’Aula Escola Europea (Barcelona)
  • 5è. Premi: “Light to understand life
    Martín de Muniategui Climente, de l’Institut Giola (Llinars del Vallès)

• Mencions especials
    Resolució d'un problema real: “ELS ÀCARS: petits desconeguts que conviuen amb nosaltres”

Roser Regada i Prat, de l’Institut Francesc Ribalta (La Valldan, Lleida)
    Aproximació holística de la biomedicina:Estudi de la xarxa tròfica de l'espècie orcinus orca a Punta Norte (Argentina): la importància del depredador apical en les cascades tròfiques”
    Marc Ruiz-Sagalés, de l’IES Carles Vallbona

BioJunior - Parc de Recerca Biomèdica de BarcelonaLa Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i el PRBB convoquen el Premi PRBB al millor treball de recerca en ciències de la salut i de la vida des de l’any 2005. Amb aquesta iniciativa, ambdues entitats busquen incentivar la recerca en ciències biomèdiques.

La recerca en ciències de la salut i de la vida vista des de diferents els angles

El mateix divendres va tenir lloc la tercera edició de BioJúnior, una jornada on els centres del PRBB organitzen diverses activitats per a estudiants de quart d’ESO i primer de batxillerat. 287 alumnes i professors de vuit instituts de la província de Barcelona van acudir a la cita, en la qual van gaudir de dues taules rodones sobre la carrera científica, una visita guiada pels diferents espais i laboratoris de l'edifici, una sessió informativa organitzada per Barcelona Activa sobre les professions del futur i una activitat dirigida per un grup d’investigadors i divulgadors de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, CSIC-UPF) “La Ciència al teu Món”.

Imatge 1: La guanyadora, Júlia Gimbernat, exposa el seu treball - PRBB

Imatge 2: Finalistes del Premi PRBB - PRBB