Vés enrere Les persones transsexuals, transgènere i intersexuals de la UPF podran acollir-se a un procediment de canvi de nom

El procediment, aprovat recentment pel Consell de Govern i gestionat per la Unitat d'igualtat de la Universitat, permetrà la utilització del nom d'ús comú en el carnet de la UPF, la Intranet, el correu electrònic o les llistes de classe, entre altres.
09.05.2017

Garantir el dret de les persones transsexuals, transgènere i intersexuals a ser anomenades, a la Universitat, amb el nom corresponent al gènere amb què s’identifiquen, és l’objectiu d’un procediment aprovat recentment pel Consell de Govern de la UPF.

El “Procediment de canvi de nom de persones transsexuals, transgènere i intersexuals” implica la utilització d’un “nom d’ús comú” o “nom sentit”, que substitueixi el nom oficial (el que consta al DNI o l’inscrit al Registre Civil), en tot allò que no tingui implicacions legals a la UPF i que només tingui efectes quant a procediments interns.

Les persones interessades a acollir-se a aquest procediment, aplicable al col·lectiu d’estudiants, de personal docent i investigador i de personal d’administració i serveis, hauran de presentar una sol·licitud per escrit, que es pot descarregar des de la web de la Unitat d’Igualtat de la Universitat.

Aquesta unitat, responsable de la gestió del procediment, realitzarà una entrevista a la persona interessada i farà els tràmits necessaris per tal que es porti a terme la modificació, en llocs com ara al carnet de la UPF (tot i que en el certificat digital es mantindrà el nom oficial), la Intranet, el correu electrònic o les llistes de classe, entre d’altres.

El procediment de canvi de nom s’emmarca en un projecte interuniversitari, coordinat per la UPF, juntament amb la UVic-UCC, que pretén desplegar, en l’àmbit de l’ensenyament superior a Catalunya, la Llei 11/2014 per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals (LGTBI) i per eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

El projecte, que compta amb el finançament de la Generalitat de Catalunya i la participació de diverses entitats de la societat civil, està treballant en una guia de recomanacions per a la visibilització i apoderament dels col·lectius LGTBI i per a la lluita contra la discriminació i l’assetjament.

Protocol del CIC en els processos d’accés i matrícula

El procés intern de la UPF coincideix en el temps amb l’aprovació d’un protocol del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), adreçat a les persones transgènere, intersexuals i transexuals, per tal que puguin ser anomenades amb el nom d’ús comú, corresponent al gènere amb el qual s’identifiquen.

Aquest protocol, pioner a l’Estat, té com a objectiu evitar la discriminació per raons d’identitat de gènere en els processos administratius d’accés i de matrícula a les universitats del sistema català, àmbits competencials del CIC. Les persones protegides per aquest protocol podran realitzar els tràmits de matrícula a les Proves d’Accés a la Universitat, de preinscripció o de matriculació universitària amb el seu nom sentit.

Setmana contra la LGBTIfòbia

La UPF, a través d'UPF Igualtat, ha organitzat diferents actes de sensibilització i de formació, coincidint amb el Dia Internacional contra la LGBTIFòbia, que se celebra el 17 de maig. Les activitats de la Setmana contra la LGBTIfòbia, que transcorreran entre el 15 i el 22 de maig, consistiran en un debat obert sobre les polítiques de la Universitat en aquest àmbit; la projecció del documental Trans*forma la salud i debat posterior, i la 2a. jornada sobre l'Aplicació de la Llei 11/2014.