Vés enrere Xavier Rubert de Ventós dóna el seu arxiu personal a la Pompeu Fabra

Xavier Rubert de Ventós dóna el seu arxiu personal a la Pompeu Fabra

El fons particular del filòsof català, que s'incorporarà a la Biblioteca, fa referència a tots els aspectes i funcions de la seva vida, com ara relacions familiars i socials, drets i deures socials, formació, treball, economia, oci i acció social.
26.04.2019

El filòsof Xavier Rubert de Ventós ha donat de manera perpètua i gratuïta el seu arxiu personal a la Universitat Pompeu Fabra, que l’incorporarà properament a la Biblioteca. Es tracta d’un fons d’un gran valor cultural i científic en l’àmbit de la filosofia, la història de les idees i les humanitats en general. Amb aquesta mesura es promourà la divulgació del fons i es preservarà un patrimoni cultural de gran interès acadèmic, tant per a la recerca com per a la docència.

El contracte de donació va ser signat per Xavier Rubert de Ventós i Jaume Casals, rector de la UPF, en un acte que va tenir lloc el 25 d’abril, a la tarda, al campus de la Ciutadella. Hi van ser presents dos fills del donant, Fran i Mario Rubert; Jaume Badia, gerent de la UPF; Mercè Cabo, vicegerent de l’Àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d’Informació; Montserrat Espinós, directora de la Biblioteca; Eduard Vallory, president del Centre UNESCO de Catalunya i Jorge Calsamiglia, advocat.

“Confio plenament en les persones que han de cuidar el meu arxiu personal, anirà a parar en bones mans”, va afirmar Xavier Rubert de Ventós en el decurs de l’acte de signatura. De la seva banda, Jaume Casals va destacar que “els arxius de Xavier Rubert de Ventós aniran al Dipòsit de les Aigües, prop d'altres arxius o fons bibliogràfics especials com els de Gianni Vattimo, Eugenio Trías (amb qui el donant va fundar el Col·legi de Filosofia, l’any 1976), o Alois M. Haas”. El rector va recordar que “es tracta d’un grup de filòsofs contemporanis de finals del segle XX molt potents, i això és interessant ara i d’aquí a 50 anys”.

Un procés d’incorporació del fons per etapes

La Universitat Pompeu Fabra, a través del contracte signat, es compromet a incorporar l’arxiu a la Biblioteca i a realitzar-hi el tractament arxivístic i bibliogràfic pertinent. De fet, des de fa uns mesos s'estan portant a terme treballs d'organització i tractament tècnic de la documentació en el domicili particular de Xavier Rubert de Ventós.

La Universitat es compromet a informar sempre sobre l’origen de l’arxiu personal, que quedarà identifica com a “Arxiu Xavier Rubert de Ventós”. Així mateix, es crearà i mantindrà una pàgina web per a la divulgació del fons documental i la figura del filòsof. D’altra banda, la Biblioteca es compromet a estudiar la possibilitat de portar a terme la digitalització de l’arxiu.

L’entrega del fons es realitzarà de manera progressiva i per etapes, d’acord amb la voluntat de Xavier Rubert de Ventós, que mantindrà els drets de propietat intel·lectual sobre el fons, mentre que cedeix a la UPF els drets d’ús per a l’exercici de les funcions pròpies de la Universitat, especialment la docència i la recerca, sense ànim de lucre.

Un fons al voltant dels diversos àmbits vitals de Xavier Rubert de Ventós

El volum de la documentació de l’arxiu personal de Xavier Rubert de Ventós (Barcelona, 1939), majoritàriament manuscrita, és de 41 metres lineals i es refereix a tots els aspectes i funcions de la seva vida: relacions familiars i socials, drets i deures socials, formació, treball, economia, oci i acció social. Tipològicament el material és d'una gran diversitat i riquesa, ja que abasta totes els èpoques de la vida del filòsof, en totes les seves dimensions, privada i pública, i les seves dedicacions.

Tipològicament el material és d'una gran diversitat i riquesa, ja que abasta totes els èpoques de la vida del filòsof.

Hi trobem correspondència personal, social i professional; documentació administrativa, econòmica i de treball derivada de la seva relació amb diferents  universitats i institucions, agències literàries i editorials, així com documents relacionats amb la seva activitat política (Congrés de Diputats, Parlament Europeu, Col·legi de Filosofia i de la Càtedra Barcelona-Nova York, etc.), entrevistes fetes per ell a diferents personalitats, i a ell; articles divulgatius en premsa i articles en publicacions especialitzades.

Altres documents del fons corresponen a material de conferències, cursos i seminaris que ha impartit arreu del món; documents escrits i enregistrats sobre programes de televisió que ha dirigit o presentat; materials que li han servit per preparar articles i monografies o relacionat amb activitats docents i memòries docents i de recerca; fotografies familiars i professionals, llibretes de notes manuscrites, o col·laboracions en catàlegs d’exposicions o en llibres i revistes de gran format, entre d’altres.