Vés enrere El sistema endocannabinoide, una diana per millorar les alteracions cognitives en models de síndrome de Down

En un nou estudi en ratolins model de síndrome de Down han identificat el receptor per a cannabinoides de tipus 1 com una possible diana terapèutica.

31.01.2019

Un estudi del Laboratori de Neurofarmacologia-NeuroPhar del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF revela la participació del sistema endocannabinoide en les alteracions cognitives de models de ratolí de síndrome de Down. El treball, liderat per Andrés Ozaita i Rafael Maldonado, que ha estat publicat a la revista Neurobiology of Disease, també identifica el receptor per a cannabinoides de tipus 1 (CB1) com una possible diana terapèutica.

La síndrome de Down és la causa genètica més comuna de discapacitat intel·lectual. Està causada per la trisomia total o parcial del cromosoma 21, i afecta a 1 de cada 700-1000 nascuts vius.

La inhibició dels receptors CB1 va millorar els problemes de memòria que s'observen en els ratolins model de síndrome de Down de tots dos sexes.

“El sistema endocannabinoide està involucrat en múltiples funcions, inclosos els processos d'aprenentatge i memòria. No obstant això, fins ara no s'havia explorat el paper d'aquest sistema en els dèficits cognitius de la síndrome de Down”, explica Alba Navarro-Romero, primera autora de l'article.

Els investigadors han estudiat dos models de rosegadors que imiten les alteracions genètiques observades en els individus amb síndrome de Down. “En aquests models hem trobat que el receptor cannabinoides CB1 té una major expressió, així com més activitat en una àrea cerebral amb un paper clau en la memòria com és l'hipocamp”, detalla Andrés Ozaita.

Els seus resultats mostren que l'augment en l'expressió del receptor CB1 estaria associat als problemes de memòria que tenen aquests ratolins com, per exemple, per a recordar objectes que han explorat prèviament.

De fet, la inhibició dels receptors CB1 tant mitjançant tècniques de bloqueig genètic, així com mitjançant aproximacions farmacològiques, va millorar els problemes de memòria que observem en els ratolins model de síndrome de Down de tots dos sexes. Aquesta confluència d'efectes beneficiosos reafirma el paper dels receptors CB1 com a potencial diana a explorar.

Els resultats assenyalen el receptor CB1 com una nova diana que podria millorar les capacitats cognitives en individus amb síndrome de Down.

“A més, observem que les aproximacions farmacològiques van normalitzar tant la plasticitat sinàptica, que es troba alterada en els models de síndrome de Down, com els processos de proliferació cel·lular en les zones cerebrals encarregades de crear noves neurones”, detalla Anna Vázquez-Oliver.

“Les nostres dades assenyalen el receptor CB1 com una nova diana que podria millorar les capacitats cognitives en individus amb síndrome de Down. Encara que aquesta és la nostra hipòtesi de treball, el nostre estudi és el primer pas de molts altres que seran necessaris per a confirmar aquesta hipòtesi”, conclou Andrés Ozaita.

El treball és part de la tesi doctoral d'Alba Navarro-Romero (becària del programa de Formació de Personal Universitari del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport) i constitueix la base de la tesi doctoral d'Anna Vázquez-Oliver (becària del Programa de Formació de la Fundació Jérôme Lejeune).

En l'estudi també han participat científics de la Universitat Pablo de Olavide, l'Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), el Centre de Regulació Genòmica (CRG), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i el INSERM.

Article de referència:

Alba Navarro-Romero, Anna Vázquez-Oliver, Maria Gomis-González, Carlos Garzón-Montesinos, Rafael Falcón-Moya, Antoni Pastor, Elena Martín-García, Nieves Pizarro,Arnau Busquets-Garcia, Jean-Michel Revest, Pier-Vincenzo Piazza, Fátima Bosch, Mara Dierssen, Rafael de la Torre, Antonio Rodríguez-Moreno, Rafael Maldonado, Andrés Ozaita. Cannabinoid type-1 receptor blockade restores neurological phenotypes in two models for Down syndrome. Neurobiology of Disease, January 2019.  DOI: 10.1016/j.nbd.2019.01.014.