Vés enrere Rosa Estopà ha dirigit dues obres sobre com veuen la ciència els infants

Rosa Estopà ha dirigit dues obres sobre com veuen la ciència els infants

Petit diccionari de ciència i Petit imaginari de ciència, fruit de tres anys de recerca a l'IULA que ara publica l'Abadia de Montserrat. Les obres es presenten el 4 d'octubre a Girona i el 16  d'octubre a Sabadell.
02.10.2012

Cinc-cents alumnes d'edats compreses entre els 5 i els 9 anys han contribuït a elaborar dos diccionaris científics: Petit diccionari de ciència i Petit imaginari de ciència, fruit d'una col·laboració conjunta entre un equip d'investigadors petitdiccionari coordinats per Rosa Estopà, investigadora de l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF,  i les escoles Annexa-Joan Puigbert de Girona, Sant Nicolau de Sabadell i Sant Jordi de Pineda de Mar.

Publicacions de l'Abadia de Montserrat s'han fet càrrec de l'edició del projecte que ha comptat amb el finançament de la FECYT per al projecte " Jugant a definir la ciència", i el suport de la UPF i de l'Institut d'Estudis Catalans.

La primera presentació de les obres tindrà lloc el proper 4 d'octubre, a les 19.00 hores, al Centre de Recursos Pedagògics del Gironès (C/ del Sol, núm. 15, Girona), i està prevista una segona presentació dels diccionaris a la Biblioteca Vapor Badia de Sabadell, el 16 d'octubre a les 19:00 hores.

Mots científics,  definits i imaginats, dibuixats per nens i nenes

L'equip d'investigadors que ha dirigit la professora Estopà, integrat per membres de diversos centres catalans, han estudiat com els escolars del primer cicle de l'ensenyament obligatori representen i conceptualitzen les paraules bàsiques del coneixement científic. Mots com ara aigua, espai, estrella, cervell, neurona, aire, vida, etc., han estat definits i expressats gràficament, i conformen els continguts del Petit diccionari i del Petit imaginari.

petitimaginariEl Petit diccionari de ciència és un diccionari col·laboratiu i de coneixement acumulatiu que va adreçat a nens i nenes de primer cicle de primària. El Petit imaginari de ciència, recull coneixements que sobre conceptes bàsics de la ciència tenen els nens i les nenes, a més a més dels coneixements reglats que els ensenyen a escola. Són idees preconcebudes sobre la ciència que circulen pels imaginaris infantils i que els investigadors han identificat.

Segons Rosa Estopà, directora del projecte, "vam partir del supòsit que les bases del coneixement especialitzat  es comencen a adquirir en els primers anys de la vida d'una persona, de manera que, fins i tot abans d'iniciar l'aprenentatge escolar dels conceptes bàsics, els infants ja tenen concepcions significatives que influiran en la construcció del coneixement científic".

Al llarg d'aquests tres anys del projecte, els investigadors han seleccionat els centres educatius participants, han escollit les paraules objecte d'estudi, han elaboratt els materials de recollida de dades i els qüestionaris. Seguidament van recollir el material i el van analitzar per tal d'extraure les conclusions i difondre-les. El projecte, a més dels diccionaris ara publicats, té previst generar els aplicatius " Aprenent a construir el nostre diccionari" i " Idees de ciència", encara en procés de preparació.

petitfitxanumeroObres de referència:

ESTOPÀ, Rosa (dir.) (2012), Petit diccionari de ciència. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Adquisicions: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

ESTOPÀ, Rosa (dir.) (2012 ), Petit imaginari de ciència, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Adquisicions: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Projecte de referència:

"Jugando a definir la ciència", finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia (Programa de Cultura científica y de la Innovación, 2011, FECYT-FCT-11-2501, IP^: Rosa Estopà. Secció de Ciències i Tecnologia de l'Institut d'Estudis Catalans.

petitfitxaunivers Més informació

Pàgina web del projecte http://www.iula.upf.edu/rec/defciencia/index.htm i

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Jugant-a-definir-la-ci%C3%A8ncia/478554595489829

ESTOPÀ, Rosa. " Jugant a definir la ciència: un diccionari de mots de ciència fet per i per a nens i nenes", Terminàlia, desembre de 2011, núm. 4, p. 25-33.

Altres e-notícies relacionades:

De Gran Vull Ser Lingüista, jornada per a nens i nenes a la UPF