Vés enrere Nens i nenes de 5 a 8 anys elaboren un diccionari il·lustrat

Nens i nenes de 5 a 8 anys elaboren un diccionari il·lustrat

El TERMCAT publica en línia el Petit diccionari de ciència, que recull termes científics definits i il·lustrats per nens. Aquesta obra col·lectiva ha estat coordinada per la professora de la UPF Rosa Estopà.
31.03.2017

Nens i nenes de 5 a 8 anys han definit i il·lustrat els 120 termes científics que composen el Petit diccionari de ciència, un diccionari trilingüe català-castellà-anglès publicat en línia pel centre de terminologia TERMCAT. Es tracta d’una obra col·lectiva coordinada per la professora titular del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, Rosa Estopà.

Diccionari de la Ciència - TERMCAT

Aquesta nova edició és la versió plurilingüe de l’obra amb el mateix títol publicada en paper l’any 2012 per Publicacions de l’Abadia de Montserrat. Els infants que hi han col·laborat, de primer i segon de primària de les escoles Annexa Joan-Puigbert de Girona i Sant Nicolau de Sabadell (2009-2012), van explicar el significat de cada terme en català i en van fer un dibuix.  Els termes van ser revisats per un grup d’experts en llengua, en didàctica i en ciència, i en van elaborar les definicions amb el coneixement acumulatiu dels nens.

“Sense el coneixement dels termes més bàsics, els estudiants tenen greus dificultats per entendre la informació científica  que llegeixen o escolten”, comenta Estopà. “La introducció i l’assumpció del vocabulari científic estan estretament vinculades amb la comprensió de les idees que representen aquestes paraules. No es tracta d’aprendre definicions aïlladament, sinó d’explicar mots i de relacionar-los”. I afegeix, “Definir termes no és una activitat cognitiva fàcil, implica evocar idees, seleccionar-les i ordenar-les, posar-se en la necessitat d'un altre nen i saber-les explicar. Les definicions que fan els nens són petites narratives que els ajuden a pensar i escriure millor.”

El Petit diccionari de la ciència forma part del projecte “Jugant a definir la ciència”, que busca establir les bases del coneixement científic des dels primers anys de l’aprenentatge a través del llenguatge. Aquest projecte també inclou jocs en diversos formats (sobretaula i gegants) i plataformes en línia.

Imatge: Petit diccionari de la ciència - TERMCAT