Vés enrere La UPF obté dos nous ajuts de Doctorat Industrial, un d’ells, el primer dins el Programa de Traducció i Ciències del Llenguatge

Els dos projectes en què treballaran les persones seleccionades se centraran, d’una banda, en l’àmbit dels processos de producció dins la indústria de la traducció, i de l’altra, en l’aprenentatge automàtic interactiu en xarxes professionals en línia, aquest darrer en el marc del Programa de Doctorat de TIC.

22.06.2017

La UPF ha obtingut dos nous ajuts de Doctorat Industrial en la primera resolució de la convocatòria 2017, la cinquena des dels inicis d’aquest programa gestionat per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Aquesta convocatòria estarà oberta fins a finals d’any i està previst que hi hagi tres resolucions parcials més.

Els dos projectes, presentats per l'Escola de Doctorat de la UPF, són “An optimized post-editing strategy through controlled language and MT customization”, que es desenvoluparà dins el Programa de Doctorat en Traducció i Ciències del Llenguatge, i “Interactive Machine Learning in online professional networks”, en el marc del Programa de Doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

Amb aquests nous ajuts, la Universitat suma ja un total de vint casos d’èxit des que l’any 2013 es va posar en marxa el Pla de Doctorats Industrials, i que es reparteixen entre els següents programes de doctorat de la UPF: Tecnologies de la informació i les Comunicacions (8), Biomedicina (6), Dret (4), Traducció i Ciències del Llenguatge (1) i Comunicació (1).

Exercir el control del procés de traducció

El projecte “An optimized post-editing strategy through controlled language and MT customization” tindrà com a directora de tesi a Carme Colominas, professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, i la doctoranda serà Clara Ginovart, graduada en Traducció i Interpretació per la UPF. Es portarà a terme a l’empresa Datawords Datasia, situada a la localitat de Levallois-Perret, a la regió de l’Illa de França. Se circumscriu dins la modalitat d’ajut específic i està dotat amb un total de 8.472 euros, una xifra que inclou les despeses de matrícula i la mobilitat, i té una durada de tres anys.

La doctoranda partirà de la hipòtesi que exercint un control sobre tot el procés de traducció, des de la mateixa creació del contingut en la llengua original fins al lliurament de la traducció, és possible optimitzar els resultats tant en termes de costos com de qualitat. Determinar en cada cas quines són les millors tecnologies, d'entre totes les que estan disponibles (llenguatges controlats, predicció, memòries de traducció, traducció automàtica, etc.), i com aplicar-les, depèn de múltiples factors. Per aquest motiu, se suposarà una situació hipotètica concreta, amb l'objectiu, però, d'arribar a establir una metodologia general aplicable a qualsevol procés de traducció a nivell industrial.

La consecució d’aquest ajut és una fita important per dues raons: en primer lloc, perquè es tracta del primer ajut de Doctorat Industrial dins el programa de Doctorat en Traducció i Ciències del Llenguatge; i en segon lloc, perquè és el primer cas que la persona seleccionada treballarà en una empresa ubicada fora de Catalunya, concretament, a França.

Desenvolupar un motor automàtic de recomanació que generi oportunitats laborals

El projecte “Interactive Machine Learning in online professional networks” que portarà a terme Edmond Géraud Aguilar, graduat i màster en Enginyeria Biomèdica per la UB i UPC, respetivament, tindrà com a directors de tesi a Vicenç Gómez i Gergely Neu, professors del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC-UPF). Dotat amb un global de 33.960 euros i amb una durada de tres anys, l’ajut pertany a la modalitat de cofinançament, que inclou les despeses de mobilitat i matrícula del doctorand i finançament per al grup de recerca.

El doctorand desenvoluparà la seva tasca a Fluttr Professional Network, una companyia del sector del mercat laboral. El projecte té el repte de gestionar les dades d’usuaris que es generen a la plataforma de Fluttr per tal de guiar i donar suport a la presa de decisions. I ho farà amb el desenvolupament de procediments automàtics basats en el paradigma de l’aprenentatge de reforç (reinforcement learning). Aquests processos recomanaran accions al sistema de Fluttr per tal de maximitzar un rendiment a llarg termini, i aprendran de les decisions preses en el passat.

A partir de la recopilació i l’estudi de patrons de comportament i dels perfils d’usuari, s’extraurà coneixement per crear un model predictiu, que serà la base del sistema d’aprenentatge. La integració del model predictiu en l’entorn real i l’anàlisi teòric dels algoritmes proposats, seran algunes de les tasques a desenvolupar.

Un pla per afavorir la transferència de coneixement

El Pla de Doctorats Industrials, que compta amb la col·laboració del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya i el suport de les dotze universitats catalanes i del món empresarial, vol afavorir la transferència de coneixement al sector productiu.

Pretén contribuir a la competitivitat del teixit empresarial i de recerca català, reforçar els instruments per captar el talent que genera el país i situar els futurs doctors en condicions de desenvolupar projectes d’R+D+i en una empresa o institució.

L’element essencial del Pla és el projecte de recerca de l’entorn empresarial, en què el doctorand desenvolupa la seva formació investigadora, en col·laboració amb una universitat o centre de recerca, i que és objecte d’una tesi doctoral.