Vés enrere La UPF aprova la primera convocatòria de projectes de recerca a l’entorn del Benestar Planetari

Amb un pressupost total de 146.000 euros, la convocatòria neix amb el doble objectiu de donar suport a una nova generació d'investigadors i d'acadèmics; i promoure i afavorir les investigacions i col·laboracions multidisciplinàries i transdisciplinàries a l'entorn d'aquest tema.

15.04.2019

El 2018 la UPF va endegar la iniciativa sobre Benestar Planetari, un projecte que evidencia el compromís de la Universitat amb els grans reptes del segle XXI. La tesi de partida defensa que, durant el segle passat, la humanitat va fer grans progressos en la millora del benestar de la societat però que aquests es van fer a un gran cost: una taxa d'explotació dels recursos naturals sense precedents i produint inacceptables desigualtats en salut i riquesa. En aquest context, la UPF ha decidit centrar la seva energia a respondre a aquesta situació, que suposa un repte en els diversos àmbits de coneixement i educació de la Universitat. En aquest marc, el Consell de Govern de la Universitat ha aprovat una convocatòria de recerca per donar un primer impuls a aquest projecte.

La convocatòria, dotada amb 146.000 euros, s’articula a l’entorn de dues estratègies: donar suport a una nova generació d'investigadors i d'acadèmics amb un fort enfocament en benestar planetari (estratègia 1) i promoure i afavorir les investigacions i col·laboracions multidisciplinàries i transdisciplinàries a l'entorn d'aquest tema (estratègia 2). En aquest sentit, s’espera que les quatre modalitats d’ajudes aprovades contribueixin a identificar una comunitat de científics que se sent interrogada per aquests reptes globals i que està preparada per explorar sinergies amb altres disciplines a fi d'abordar aquests desafiaments.

En aquesta primera edició, la convocatòria parteix d’un concepte ampli i flexible de benestar planetari, que pugui incloure qualsevol recerca que contribueixi a desenvolupar nous coneixements en alguna de les àrees que s’exposen a continuació. Per contra, és imprescindible que totes les propostes tinguin un enfocament interdisciplinari. Les àrees proposades són les següents:

• Co-beneficis per a la salut i el medi ambient
  • Integració de la protecció mediambiental en els sistemes de salut
  • Canvi climàtic
  • Energies netes
  • Producció alimentària i dietes sanes amb baix impacte ambiental
  • Solucions integrades de l'ús del sòl
  • Estudis urbans
  • Governança global
  • Desigualtats globals
  • Desenvolupament sostenible
  • Pobresa
  • Envelliment
  • Educació global
  • Salut global
  • Benestar animal, humà i social

Quatre modalitats d'ajuts

Estratègia 1. Promoció d’una nova generació d’acadèmics en benestar planetari:

• Ajuts a estudiants de doctorat de la UPF per participar en diferents activitats de l’àrea de benestar planetari. S’atorgaran fins a 4.000 euros per sol·licitud (si bé l’acció té un topall de 8.000 euros) i, entre les despeses elegibles hi ha visites o estades de mobilitat, formació, assistència a conferències o organització de tallers i workshops
  • Ajuts a investigadors postdoctorals, amb el mateix objectiu que l’anterior. S’atorgaran fins a 10.000 euros per sol·licitud (si bé l’acció té un topall de 50.000 euros). A més dels ítems anteriors, també es consideraran elegibles despeses vinculades a la supervisió de doctorats i estudiants de màster.

Estratègia 2. Promoció de la investigació multidisciplinària en benestar planetari. Aquestes accions poden anar des de projectes pilot per donar suport a futures sol·licituds amb dades inicials, fins a l'organització de reunions de treball amb investigadors nacionals i internacionals per treballar aquestes propostes.

• Convocatòria per a projectes de recerca pilot i establiment de col·laboracions de recerca en Benestar Planetari. S’atorgaran fins a 20.000 euros per sol·licitud (si bé l’acció té un topall de 67.000 euros). L’acció vol incentivar la recerca col·laborativa, facilitant la recerca de fonts externs per dur a terme els projectes col·laboratius de major impacte i, per tant, promoure la presentació de propostes en convocatòries competitives internacionals.
  • Convocatòria per a l’organització de tallers i conferències a l’entorn del Benestar Planetari. S’atorgaran fins a 6.000 euros per sol·licitud (si bé l’acció té un topall de 21.000 euros) per finançar despeses de viatge i vinculades a l’allotjament. Les propostes han de ser presentades i liderades, com a mínim, per dos professors de diferents àmbits disciplinaris de la UPF.

L’avaluació de les propostes correrà a càrrec d’una Comissió Avaluadora integrada per entre tres i sis professors o recercadors permanents de la UPF provinents de disciplines o àmbits diferents. La resolució de la concessió dels ajuts serà publicada, com a molt tard, el 30 de juny del 2019.