Vés enrere La localització geogràfica de l'origen dels humans se situa al sud del continent africà

Segons un estudi d'anàlisi de variants genètiques publicat al PNAS en què han participat David Comas i Laura Rodríguez, investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC).
10.03.2011

Les poblacions caçadores-recol·lectores són una minoria i estan força aïllades geogràficament, però tenen un especial interès pel fet de presentar una forma de vida anterior a l'aparició de l'agricultura i el pasturatge a l'Àfrica fa uns 5000 anys. L'estudi de l'evolució i la història demogràfica del continent africà suposa un gran repte per als genetistes degut a l'elevada diversitat genètica que hi ha entre els centenars de poblacions que hi habiten.

comasgrupUn article publicat el 8 de març a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences, dirigit per la Universitat de Stanford (EUA) en què han col·laborat David Comas i Laura Rodríguez-Botigué, investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC), analitza la diversitat genètica autosòmica de tres poblacions de caçadors-recol·lectors de Tanzània i Sud Àfrica, i les compara amb altres poblacions africanes.

L'origen de l'home es situa al sud del continent africà

Utilitzant aquestes dades genètiques s'ha pogut determinar que la localització geogràfica més probable de l'origen dels humans se situa al sud del continent africà. Aquests resultats discrepen de la hipòtesi demogràfica més acceptada fins al moment, que postulava que l'origen de l'home modern es podria situar a l'Àfrica de l'est. Aquesta discrepància posa de manifest la rellevància d'anàlisis exhaustives com la nostra per inferir correctament esdeveniments demogràfics que han tingut lloc en la història de les poblacions humanes.

Història demogràfica de les actuals poblacions caçadores-recol·lectores

Com David Comas ha manifestat "els nostres resultats revelen que les poblacions de caçadors-recol·lectors són molt més diverses genèticament que la resta de poblacions africanes, a més d'haver tingut magnituds efectives de població molt més grans. Els resultats descarten la hipòtesi que aquestes poblacions siguin descendents de poblacions agropastoralistes i recolzen la profunda antiguitat dels grups de caçadors-recol·lectors".

Per tal d'inferir la història demogràfica de les poblacions de caçadors-recol·lectors actuals s'ha analitzat la seva diversitat genètica i s'ha comparat amb vint-i-quatre poblacions més, totes elles representatives de la complexa estructura del continent africà.

Fins ara, la variació genètica en aquests grups no havia estat gaire estudiada, de manera que es desconeixia si les poblacions caçadores-recol·lectores eren en realitat descendents dels agropastoralistes que en algun moment havien revertit el seu mode de vida, o en canvi eren els hereus dels antics grups que poblaven el continent abans de l'expansió de l'agricultura.

Treball de referència:

Brenna M. Henn, Christopher R. Gignoux, Matthew Jobin, Julie M. Granka, J.M. Macpherson, Jeffrey M. Kidd, Laura Rodríguez-Botigué, Sohini Ramachandran, Lawrence Hon, Abra Brisbin, Alice A. Lin, Peter A. Underhill, David Comas, Kenneth K. Kidd, Paul J. Norman, Peter Parham, Carlos D. Bustamante, Joanna L. Mountain, Marcus W. Feldman (2011), " Hunter-gatherer genomic diversity suggests a southern African origin for modern humans", Proceedings of the National Academy of Sciences, 8 de març.