Vés enrere Investigadors del campus del Poblenou aconsegueixen suport del programa RecerCaixa

Una proposta educativa liderada per Davinia  Hernández-Leo, investigadora del DTIC i una recerca sobre polítiques socials en salut codirigida per Rosa Estopà de l’IULA. En l’acte de lliurament, Narcís Parés, membre del DTIC,  ha explicat els resultats del seu projecte sobre interacció de cos sencer, ja finalitzat.

27.01.2016

Avui, 27 de gener, ha tingut lloc a CosmoCaixa l’acte de lliurament dels 19 nous ajuts atorgats als projectes seleccionats a la sisena convocatòria del programa RecerCaixa, una iniciativa que té com a objectiu impulsar i fomentar la recerca d’excel·lència a Catalunya, incrementar el progrés social i econòmic, i millorar el benestar de les persones.

Coincidint amb el lliurament dels ajuts, Narcís Parés, professor del Departament de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (DTIC) de la Universitat Pompeu Fabra , ha estat un dels tres imvestigadors convidats per explicar el projecte que ha estat duent a terme gràcies a l’ajut aconseguit de RecerCaixa en convocatòries anteriors.

Concretament el projecte Integració dels nens amb autisme en la societat mitjançant les TIC: IN-AUTIS-TIC (2013) que ha consistit en la creació d’un videojoc basat en un sistema d’interacció «de cos sencer» que té com a objectiu ajudar els nens amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a manifestar i incorporar estratègies d’interacció social. La instal·lació que incorpora el joc ha estat desenvolupada en col·laboració amb el Departament de Psicologia de Goldsmiths, de la Universitat de Londres, i la Unitat de Trastorns del Desenvolupament, de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

Nous projectes en educació i polítiques públiques en salut

Dins de la secció d’Educació, ha estat seleccionat el projecte CoT: Comunitats d’ensenyament com a ciència de disseny de dades informades i pràctica contextualitzada que lidera Davinia Hernández-Leo, investigadora del Grup de Recerca en Tecnologías Interactives (GTI) del DTIC i experta en l’àmbit del Technology-Enhanced Learning.

La col·laboració en el disseny de pràctiques educatives és un mecanismes rellevant per millorar la qualitat de l’ensenyament. Per aquest motiu la recerca vol apoderar als professors, centres i comunitats educatives perquè comparteixin coneixements sobre diferents pràctiques d’aprenentatge indicant els resultats obtinguts, de manera que uns puguin aprendre de l’experiència dels altres tenint en compte la singularitat de cada context. Per contribuir a aquest objectiu, el projecte se centra en l'estudi del paper que l'anàlisi de dades poden exercir per donar suport a l'aprenentatge dels processos de disseny de continguts de ciència en el context de les comunitats educatives.

L’altra projecte elegit en aquesta convocatòria pertany a l’àmbit de les Polítiques Públiques en salut i està liderat per Rosa Estopà, investigadora de l’Institut Universitari de Linguïstica Aplicada (IULA) al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge (DTCL) de la UPF, conjuntament amb Manel Armayones de la Universitat Oberta de Catalunya. És el projecte JUNTS: Superar barreres socioeducatives i afavorir l’alfabetització pel que fa a les interferències i dificultats de comprensió de la informació i la documentació dirigida a famílies d’infants afectats per malalties.

El projecte es planteja millorar la informació i la comunicació entre els professionals de l’entorn sanitari i les famílies que tenen infants que pateixen malalties minoritàries. Per aconseguir-ho, analitzarà la informació escrita que reben les famílies per part dels professionals i de les associacions, i la manera com s’assimilen, així com els problemes que dificulten l’accés a la sanitat de forma igualitària. A partir d’aquí, redactaran un protocol d’acció que contribueixi a informar adequadament les famílies i una app que complementi les accions d’inclusió i els coneixements de la població sobre aquestes malalties, per tal que els pares d’aquests infants puguin prendre les decisions que considerin més adients a partir d’una bona informació.

La dotació total que han rebut el 19 nous projectes ha estat de més d’1.605.400 milions d’euros. A aquesta sisena convocatòria del programa, s’hi han presentat un total de 211 projectes de 42 institucions diferents, dels quals el 34 % són recerques de l’àmbit de les humanitats i la cultura; el 28 %, de les polítiques públiques; el 22 %, de l’educació, i el 18 % restant, de la inclusió social. Els 19 projectes seleccionats representen el 8,6 % del total i estan liderats per investigadors de 14 centres de recerca i universitats de Catalunya. D’aquests, n’hi ha 7 que pertanyen a l’àmbit de les polítiques públiques, 5 al de les humanitats i la cultura, 4 al de la inclusió social i 3 al de l’educació.