Vés enrere La UPF se suma al Dia Mundial del Medi Ambient amb un munt de propostes

La UPF se suma al Dia Mundial del Medi Ambient amb un munt de propostes

El programa d'activitats, organitzat per UPF Sostenible, tindrà lloc entre 29 de maig i el 2 de juny, repartit entre els tres campus. Una xerrada sobre el canvi climàtic i un debat sobre la sostenibilitat a Barcelona són els actes centrals, que es completaran amb una campanya de reciclatge de mòbils, presentació d'empreses de transport sostenibles i una exposició de cartells sobre reciclatge a la Universitat.
26.05.2017

La Universitat Pompeu Fabra s'adhereix un any més al Dia Mundial del Medi Ambient, que se celebra el 5 de juny, amb l'objectiu de donar suport a la sostenibilitat ètica a i la preservació i millora de l'entorn. A més, vol ajudar a promocionar iniciatives per sensibilitzar la comunitat universitària sobre aquest àmbit tan fràgil i primordial per al benestar col·lectiu.

A través d'UPF Sostenible, s'ha preparat un ampli programa d'activitats, totes elles gratuïtes, i que transcorreran entre el 29 de maig i el 2 de juny del 2017, repartides entre els tres campus. L'economia, el canvi climàtic, els residus, la mobilitat, la sostenibilitat local i global, són alguns dels temes que es tractaran, amb la presència d'experts, entitats, i el testimoni de persones implicades.

Les dues activitats centrals, que requereixen inscripció, són la xerrada "El canvi climàtic i com són les persones que treballen per frenar-lo", que tindrà lloc el dia 1 de juny, de 17.00 a 18.30 hores, a l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, organitzat amb la col·laboració del Servei de Carreres Professionals de la UPF. Anirà a càrrec d'Aida Rovira, alumni UPF i responsable de canvi climàtic i energia a Greenpeace Espanya, i comptarà amb el testimoni de graduats de la Universitat que es dediquen a temes relacionats amb la sostenibilitat.

Seguidament, a les 19.00 hores, i sense moure'ns de l'auditori, hi haurà el debat "Sostenibilitat i ciutat: reptes de la Barcelona Global", impulsat per Alumni UPF, i centrat en la sostenibilitat a la ciutat de Barcelona. Hi participaran Frederic Ximeno, comissionat d'Ecologia de l'Ajuntament de Barcelona, ​​biòleg i màster professional en Estudis Territorials i Urbanístics (UPC-UPF); Pere Fullana, director de la Càtedra Unesco de Cicle de Vida i Canvi Climàtic d'ESCI-UPF, i María García, enginyera de Forests, responsable de l'àrea de contaminació d'Ecologistes en Acció i portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire.

Reciclatge de mòbils, presentació d'empreses de transport sostenibles i exposició de cartells

El programa es completa amb la campanya "Mobilitza't per la selva", llançada per l'Institut Jane Goodall, basada en el reciclatge de mòbils vells per ajudar a salvar vides, sobretot de nens, als països on s'extreu el coltan, el mineral que s'utilitza per construir els aparells.

Es fa una crida a portar els mòbils en desús a la recepció o PIE dels campus de la Ciutadella, del Poblenou i del Mar, entre el 15 de maig i el 15 de juny.

Així mateix, dues empreses vinculades als sectors de les motocicletes i dels vehicles, que van en la línia prioritària i establerta en el Pla de Mobilitat de la UPF de potenciar l'ús de mitjans de transport més saludables i sostenibles, presentaran la seva activitat als campus del Poblenou i de la Ciutadella.

Es tracta, d'una banda, d'eCooltra, una empresa de lloguer de motos elèctriques que proporciona una nova manera de descobrir Barcelona sense contaminar tant (29 i 31 de maig al matí al Poblenou, i 30 de maig al matí i 1 de juny al matí i a la tarda a Ciutadella); i de l'altra, Avancar, una empresa de carsharing que proposa una alternativa al lloguer o compra de cotxes (30 de maig al matí al Poblenou i a la tarda a Ciutadella).

Altres iniciatives preparades per UPF Sostenible són una exposició de cartells amb dades sobre el reciclatge a la Universitat, que mostra la bona feina que s'està fent en aquest àmbit, i que es podrà visitar en els tres campus i a l'edifici Mercè del 29 de maig al 2 de juny; una guia de bones pràctiques en càterings ecològics i sostenibles, o propostes per gaudir de la natura a Barcelona.

El reciclatge a la Universitat

A la UPF es recicla fracció orgànica, paper i cartró, fracció resta, residus informàtics, tòners i cartutxos de tinta, i residus especials, i es posa èmfasi en l'economia circular, a reciclar correctament i en l'aprofitament dels residus com a recursos.

Entre els anys 2013 i 2015 (xifres en tones), la quantitat reciclada d'alguns d'aquests residus ha baixat, com els tòners, que han passat de 785 a 622 tones; o els cartutxos de tinta, de 164 a 136; mentre que altres han pujat: la fracció orgànica, de 9,59 a 19,8; el paper i el cartró, de 34,82 a 42,33, o la fracció resta, de 47,32 a 48,24; els residus informàtics el 2015 van ser de 3.137 tones.

D'altra banda, entre els anys 2012 i 2014, ha baixat notablement, en prop de cent quilos en els dos casos, tant la quantitat de filtres d'aire condicionat, que ha passat de més de 1.300 quilos a poc més de 1.200, com els tubs fluorescents, que de més de 400 quilos ha baixat fins a poc més dels 300 quilos.

Pel que fa a la quantitat de paper que es compra a la Universitat, també es detecta una reducció notable del nombre de fotocòpies, que entre 2012 i 2014 han baixat en més d'un milió d'unitats (d'estar per sobre dels vuit milions fins a poc més de set), i una disminució, també de prop d'un milió d'unitats, del paper blanc (de més de quatre milions a una mica més de tres).