Vés enrere L’Eye Harp, un projecte inclusiu en l’àmbit de la música, a l’abast de tothom

L’Eye Harp, un projecte inclusiu en l’àmbit de la música, a l’abast de tothom

L’escola municipal de música i dansa de Santa Perpètua ha incorporat l’instrument a la seva oferta amb l’objectiu de fer accessible l’aprenentatge musical a aquells col·lectius que ho tenen més difícil per tocar un instrument.

09.05.2017

L’Eye Harp Project va néixer fa cinc anys de la mà de Rafael Ramírez i Zacharias Vamvakousis, investigadors del Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

The Eye Harp: An Eye Tracking Based Musical Instrument

Permet a persones amb discapacitats físiques aprendre i tocar música. Per fer servir la interfície és necessari un petit dispositiu que monitoritza la mirada i detecta quina posició de la pantalla està enfocant l’usuari, informació que trasllada a l’ordinador. El disseny de la interfície és com un piano però distribuït en cercle i dividit en diferents parts; cadascuna d’aquestes parts equival a una nota. A més, l’instrument digital es pot tocar de manera expressiva i aplicant matisos i volums, entre d’altres.

La posada en marxa de la iniciativa s’ha fet gràcies a un conveni entre la UPF, la UB i l’Ajuntament de Santa Perpètua. A través d’aquest acord, l’MTG posa a disposició la tecnologia de manera gratuïta amb l’objectiu que se’n pugui beneficiar el màxim nombre de persones possible.

El primer alumne

Es tracta de Joel Bueno, de deu anys. Té dificultats motrius importants que no li permeten tocar cap instrument de manera convencional, però fa dos mesos que va començar les seves classes de música gràcies a aquest instrument digital que funciona amb un programari lliure i que, a hores d’ara, li permet interpretar cançons com l’himne del seu equip de futbol favorit.

Demostració del funcionament de l'Eye Harp amb Joel Bueno