Vés enrere Un documental sobre un nen afectat per una malaltia rara obté el premi Domènec Font en Comunicació

“A longway, la cursa de la meva vida”, fet per dues alumnes de l’Institut Pau Vila de Sabadell, és el títol del treball guanyador de la V edició d’aquest guardó convocat per la Facultat de Comunicació, que es va lliurar el 21 d’abril a l’auditori del campus del Poblenou.

24.04.2017

Carla Sánchez Torremocha i Paula Sánchez Chana, alumnes de l’Institut Pau Vila de Sabadell, són les autores del treball “A longway, la cursa de la meva vida”, que ha estat el guanyador del premi Domènec Font en Comunicació 2017, convocat per la Facultat de Comunicació de la UPF.

Aquest treball és un migmetratge documental sobre el cas real de l’Alvaro, un nen de sis anys de Sabadell, afectat per una malaltia rara, el Niemann Pick, i se centra tant en les conseqüències pel que fa a la vida quotidiana familiar com en el tractament i les perspectives del cas.

Un total de 33 propostes es van presentar a la V edició del Premi Domènec Font en Comunicació al millor treball de recerca de batxillerat de Catalunya en qualsevol disciplina de Comunicació presentats durant el curs acadèmic 2016-2017 en els centres de secundària de Catalunya, per tal d’estimular la metodologia científica en aquest àmbit del coneixement.

L’acte de lliurament del premi va tenir lloc el 21 d’abril, a les 17.00 hores, a l’auditori del campus del Poblenou de la UPF, presidit per Carles Singla, degà de la Facultat de Comunicació.

Va estar acompanyat dels professors Joan Ferrés, Lluís Mas i Francesc Salgado, coordinadors docents dels graus en Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques i Periodisme, respectivament, i tots ells membres del tribunal.

La primera part de l’acte va incloure una benvinguda i presentació a càrrec de Carles Singla; la conferencia “Recerca i esperi lúdic” impartida per Oliver Pérez, professor del Departament de Comunicació de la UPF, i l’actuació musical de Roger Argemí, estudiant de primer curs del grau en Periodisme, un artista d’Igualada que amb 18 anys ha donat un nou enfocament a la música pop catalana.

Primer premi per a “A longway, la cursa de la meva vida”

El professor Francesc Salgado va valorar el treball guanyador del primer premi, dotat amb 1.000 euros, un diploma i un obsequi: “Aquest treball combina l’anàlisi d’una realitat propera i copsadora amb una recerca seriosa, imprescindible, sobre les causes mèdiques i les conseqüències de l’entorn que provoca una d’aquelles mal anomenades “malalties rares”, una expressió que parla amb exactitud de la nostra ignorància. Per això les autores han volgut endinsar-se en un problema que no és només de la família, ni de les persones malaltes, sinó un forat negre en un sistema d’atenció social que no sap enfrontar-se a les excepcions”.

Les autores han triat un format divulgatiu per incidir en el vessant personal dels membres de l’entorn del pacient mitjançant la realització d’entrevistes i l’aprofitament de materials d’arxiu i familiar.

El relat ha estat estructurat mitjançant la metàfora d’una cursa, en relació a la lluita del nen contra la seva malaltia i la implicació dels membres de la seva família. Una memòria escrita, en la qual s’aprofundeix en el coneixement de la malaltia i el procediment de realització d’un producte audiovisual, completen el documental.

L’impacte del periodisme de guerra i els motius de l’holocaust, temes dels segons premis

Els dos segons premis, dotats en ambdós casos amb un xec de 500 euros, un diploma i un obsequi, van recaure en els treballs següents:

En primer lloc, “The impact of war journalism on the american society”, fet per Andrea Cuesta Díaz, alumne d’El Sui de Cardedeu. El treball se centra en desenvolupar la hipòtesi de com ha disminuït l’impacte del periodisme de guerra en la societat americana actual respecte a les guerres passades. Es pregunta per què les guerres i les seves víctimes cada cop importen menys, i ho fa des del punt de vista dels corresponsals.

L’altre segon premi ha estat per al treball “Far Vus? (Per què?). Viatge a les tenebres de la Xoà”, elaborat per Guifré Serrano Garcia, alumne de l’Escola Pia de Sabadell. L’autor va visitar el camp de concentració nazi de Bergen-Belsen i va anar a conèixer els supervivents de primera mà, a partir de diferents entrevistes als protagonistes, per intentar esbrinar les raons d’un genocidi.

Tres accèssits en una convocatòria amb una gran implicació del col·lectiu escolar

Els tres accèssits de la convocatòria, dotats amb un diploma i un  obsequi, van ser per als treballs “Història d’un poble impresa: l’Om”, fet per Paula Montalvo Antequera, de l’Institut Joan Guinjoan i Gispert, de Riudoms; “Va, un capítol més… sols un més?, escrit per Natàlia Povill Bonareu, de l’Escola Meritxell de Mataró; i finalment, “Mis primeros pasos en publicidad”, a càrrec de Clara Vidal Menéndez, de l’Escola Pia d’Igualada.

En representació del tribunal, el professor Lluís Mas va destacar “la tasca realitzada per tots els candidats; així com la implicació dels seus tutors i instituts, i l’entusiasme dels pares i mares de casa”. I va afegir: “Els treballs són una mostra de la il·lusió i a intensitat amb què els alumnes aborden els temes que determinen el present de la nostra disciplina i que marcaran el seu futur. Us animem a seguir aquest camí i esperem que la universitat us doni l'empenta definitiva".