Vés enrere Jorge Rodríguez Menés obté un ajut RecerCaixa per un estudi integral de la violència de gènere

El professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials va rebre el guardó en el decurs d'un acte que va tenir lloc el 23 de febrer al CosmoCaixa, en què es van lliurar els divuit ajuts de la setena edició d'aquesta convocatòria, finançada per l'Obra Social "la Caixa.
24.02.2017

Jorge Rodríguez Menés, professor agregat Serra Húnter del Departament de Ciències Polítiques i Socials i investigador del Grup de Recerca Stratified Family Dynamics de la UPF, ha obtingut un ajut dins la convocatòria 2016 del programa RecerCaixa, per un projecte que estudia la violència de gènere de manera integral, i que considera les relacions de dependència i conflicte entre els agressors i les víctimes.

El programa RecerCaixa, impulsat per l’Obra Social “la Caixa” amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), ha premiat en aquesta setena edició un total de divuit projectes d’excel·lència en l’àmbit de les ciències socials i de la salut, que aborden problemes socials des d’una perspectiva innovadora i participativa.

Els ajuts, dotats amb un total d’1,6 milions d’euros, van ser lliurats el 23 de febrer, en el decurs d’un acte que va tenir lloc a la seu del CosmoCaixa de Barcelona, i en el qual van estar presents els autors dels projectes seleccionats. Van rebre el seu guardó de mans de Jaume Casals, actual president de l' ACUP i rector de la UPF, i Jordi Portabella, director de l’Àrea de Recerca i Coneixement de la Fundació Bancària ”la Caixa”.

Van estar acompanyats per Arcadi Navarro, secretari d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i Josep Joan Moreso, president d'AQU Catalunya.

La violència de gènere des d’una perspectiva integral

El projecte de Jordi Rodríguez Menés, que rebrà un ajut de prop de 100.000 euros i que se circumscriu en l’àmbit de la inclusió social, es titula “Estudi integral de la violència de gènere: factors individuals i relacionals que incrementen el risc de perpetrar i sofrir la violència masclista”. La recerca busca estimar els riscs de perpetrar i sofrir la violència de gènere des d’una perspectiva integral. En aquest sentit, considera les característiques tant dels agressors com de les víctimes i les seves relacions de dependència i conflicte.

A més d’aplicar una perspectiva integral poc freqüent als estudis de violència masclista, el projecte aporta novetats com ara l’ús d’experiments naturals per estimar l’eficàcia preventiva de les penes imposades als agressors, la generació de tipologies de víctimes per raó de la probabilitat de sofrir victimitzacions múltiples, el desenvolupament d’una aplicació de telefonia mòbil per avisar de casos sospitosos de violència masclista, o l’estudi comparat dels aspectes de les relacions de parella que millor prediuen la violència de gènere.

L’estudi també espera proveir els professionals que més probabilitats tenen de trobar-se amb casos de violència masclista en l’exercici de la seva professió (policies, jutges, personal sanitari) d’instruments eficaços per a la seva detecció i el seu tractament.

Un programa per impulsar la recerca d’excel·lència a Catalunya

El programa RecerCaixa, es va posar en marxa l’any 2010 per impulsar els millors projectes de grups i investigadors que treballen a Catalunya, procedents tant d’universitats públiques i privades com de centres de recerca, i, en especial, per donar una empenta a la recerca en ciències socials.

A la convocatòria d’enguany s’hi han presentat un total de 205 projectes pertanyents a 47 centres, el 27 % dels quals són recerques en l’àmbit de les humanitats i la cultura; el 23 %, de les polítiques públiques; el 17 %, de l’educació, i el 33 %, de la inclusió social. En el global de les set edicions, l’Obra Social “la Caixa” ha destinat 11,5 milions d’euros per un total de 157 projectes finançats.

Aquest programa, que vol impulsar la posició capdavantera de Catalunya en el camp de la recerca d’excel·lència, parteix de la idea que la investigació és un element estratègic per fomentar el progrés econòmic, transformar la realitat i aportar millores que contribueixin a incrementar el benestar social.