Vés enrere L'estimulació cerebral profunda alleuja els símptomes del Parkinson

L'estimulació cerebral profunda alleuja els símptomes del Parkinson

Un estudi elaborat per un equip internacional de científics descriu els mecanismes funcionals de l'estimulació cerebral profunda (DBS) a través de models computacionals. El DBS ha servit per alleujar els símptomes de més de 150.000 pacients de Parkinson.
29.08.2017

L'estimulació cerebral profunda o DBS (Deep Brain Stimulation) ha alleujat els símptomes de més de 150.000 pacients que pateixen Parkinson. No obstant això, els mecanismes funcionals d'aquest tractament no han estat aclarits del tot. Ara, gràcies als esforços recents d'un grup internacional d'investigadors, s'han descrit aquests mecanismes en un article publicat aquest mes d'agost a la revista Scientific Reports, titulat Uncovering the Underlying mechanisms and whole-brain dynamics of deep brain stimulation for Parkinson 's disease.

La investigació ha estat dissenyada i portada a terme per Víctor Saenger i Gustavo Deco, membres del Centre de Cognició i Cervell (CBC) de la UPF, i Morten Kringelbach, de la Universitat d'Oxford, al Regne Unit. Els resultats demostren que el tractament per DBS en el nucli subtalàmic (NST) en pacients amb Parkinson equilibra les dinàmiques cerebrals globals.

En l'estudi, els investigadors han mesurat l'activitat cerebral usant la tècnica de Ressonància Magnètica Funcional en deu pacients amb Parkinson abans i durant el tractament DBS. A través de models matemàtics cerebrals a gran escala han estat capaços de mostrar els efectes globals que aquesta estimulació crea. També s'ha aplicat estimulació artificial en un cervell simulat exposant aquelles regions cerebrals que mostren una major eficàcia del tractament.

"Aquest mètode permet entendre quines regions són les encarregades de canviar l'activitat cerebral de pacients amb Parkinson al tipus d'activitat trobada en persones sanes. Es tracta del primer estudi que demostra que el tractament DBS, tot i ser localitzat, crea un efecte global", afirma Victor Saenger, investigador del Centre de Cognició i Cervell de la UPF i primer autor de l'article. I afegeix que "aquest mètode ens permet també entendre per què el tractament DBS és tan efectiu. Ara podrem trobar regions d'estimulació més efectives sense la necessitat de fer intervencions clíniques ".

Segons Morten Kringelbach, de la Universitat d'Oxford, "la perspectiva d'aquest estudi demostra que ara som capaços d'usar models computacionals d'activitat cerebral per simular els efectes d'estimulacions cerebrals i així predir el resultat. A llarg termini, esperem utilitzar aquests mètodes per fer intervencions personalitzades per a un benefici individualitzat". Tot i això, adverteix que "és molt important considerar els riscos i els aspectes ètics d'usar una cosa tan invasiva com el mètode DBS".

Parkinson, una malaltia que afecta 10 milions de persones a tot el món

El Parkinson és una malaltia neurodegenerativa que afecta almenys 10 milions de persones arreu del món. Fins al moment no es coneix cap cura definitiva, tot i que s'ha demostrat que el mètode DBS en el nucli subtalàmic (NST) ha alleujat els símptomes de més de 150.000 pacients. L'eficàcia d'aquesta regió es va descobrir fa gairebé tres dècades, el 1989, pel neurocirurgià i professor Tipu Aziz de la Universitat d'Oxford, un dels co-autors d'aquest treball. Juntament amb el professor Alan Crossman, de la Universitat de Manchester, van descobrir que lesionar l'NST en primats no humans alleujava els símptomes de la malaltia. Tot i l'alta eficàcia clínica, els mecanismes funcionals havien restat ocults fins ara.

L'ús de models computacionals cerebrals a gran escala

Els grans avenços tecnològics dels últims anys permeten modelar acuradament l'activitat cerebral humana de manera global. Aquests models utilitzen informació de l'estructura i funció cerebral mesura amb Ressonància Magnètica per replicar i simular aquesta activitat en un ordinador. Aquests al seu torn, s'han convertit progressivament en bons predictors d'activitat cerebral. Aquesta característica única permet explorar de manera racional i fonamentada noves zones d'estimulació.

Treball de referència:
Victor Saenger et al. "Uncovering the Underlying mechanisms and whole-brain dynamics of deep brain stimulation for Parkinson 's disease", Scientific Reports, August 2017. DOI:10.1038/s41598-017-10003-y