Vés enrere Més de 420 estudiants gaudeixen del Campus Júnior UPF, que continua creixent

Més de 420 estudiants gaudeixen del Campus Júnior UPF, que continua creixent

Disset cursos han transcorregut aquest juliol i ja han finalitzat, mentre que quatre més s'impartiran el mes de setembre, dos dels quals, centrats en la intel·ligència artificial i en la relació entre cinema i pensament, encara tenen la inscripció oberta.

25.07.2017

21 cursos en total han compost la cinquena edició de Campus Júnior UPF, que té com a objectiu acostar la Universitat als estudiants de tercer i quart curs d’ESO, de primer de batxillerat i de cicle formatiu de grau mitjà, amb una oferta formativa vinculada a diverses disciplines, que combina la docència amb una part pràctica, experimental i lúdica.

Els estudiants matriculats en l'edició 2017 han estat fins ara 425 (amb un augment de prop del 10% respecte al 2016, que van ser 387), i s'han repartit entre un total de 21 cursos (quatre més que l'any passat), pertanyents a diversos àmbits del coneixement, amb una ocupació mitjana de prop de 20 estudiants. Disset dels cursos s'han impartit el mes de juliol i ja han finalitzat, mentre que quatre tindran lloc a principis de setembre.

La finalitat principal de Campus Júnior és que els nois i noies puguin tenir més elements de judici per poder escollir estudis universitaris, una decisió que hauran de prendre properament, i ajudar-los a descobrir àmbits de coneixement que habitualment tenen poca cabuda als plans d'estudi de secundària.

El 8% dels estudiants matriculats (34) ho han fet amb la inscripció gratuïta, gràcies a un programa de beques, per tal que cap persona amb aptituds i interès no es quedi sense l'oportunitat de prendre part en el programa.

L'oferta de cursos s'ha repartit entre dues tipologies: d’una banda, els ordinaris, proposats pels directors de les diferents unitats de coordinació acadèmica de la Universitat, que presenten de manera atractiva i accessible les principals característiques de l’oferta acadèmica d’ensenyament de grau de la Universitat, i de l’altra, els cursos institucionals, que inclouen una formació inicial relacionada amb les competències universitàries, transversals i interdisciplinàries.

Un curs sobre el cervell per desvetllar l'interès per la recerca científica

Del 3 al 7 de juliol va tenir lloc la primera edició del curs “Els reptes del cervell”, que van impartir Miguel Burgaleta, investigador del Speech Acquisition & Perception Group (SAP), juntament amb Mireia Torralba, Manuela Ruzzoli i Luis Moris, investigadors del Multisensory Research Group (MRG), ambdós grups pertanyents al Center For Brain and Cognition (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat.

“Realment hem tingut un grup d'estudiants molt disposats a aprendre i a treballar i sobretot amb molta curiositat”, afirma Mireia Torralba. La investigadora del CBC destaca que molts d’ells ja estaven interessats en la neurociència, i que se’ls ha ofert l’experiència de fer recerca durant una setmana, amb una visió general de tots els passos que comporta aquest procés: des de la formulació d’una hipòtesi inicial, l’experimentació, fins a les conclusions i presentació de resultats.

“Hem intentat que aprenguessin la noció de recerca, la importància de sistematitzar, de guardar dades, de saber què cal fer quan t’enfrontes a una pregunta, a ser conscients que les coses no sempre són mastegades, i que a vegades les hipòtesis són equivocades”, explica Mireia Torralba, que recalca que “els pòsters finals presentats pels estudiants han estat molt bé, han estat capaços de treure conclusions”.

Quatre cursos per al setembre, dos amb la inscripció oberta

Quatre dels 21 cursos de Campus Júnior s'oferiran del 4 al 8 de setembre en horari de matí, i dos d'ells tenen encara les inscripcions obertes. El primer, dins de l’àmbit de les enginyeries, és “Decideix, Soluciona i Optimitza! Una introducció a la Intel·ligència Artificial”: el seu objectiu ajudar els joves a entendre què és la intel·ligència artificial, què fa i quines són les seves limitacions; valorar la importancia de la planificació, a més d’aprendre a programar petites peces de codi en C++ i introduir la programació competitiva.

El segon, dins l’àmbit de les humanitats, és “Cinema i Pensament. De la Caverna de Plató a Matrix”, un curs que pretén endinsar-se en el peculiar llenguatge del cinema a partir d’exemples clàssics i de màxima actualitat, per posar en relleu la retroalimentació amb el pensament filosòfic. El curs presenta diverses obres mestres del cinema de tots els temps, que il·lustren algunes de les reflexions filosòfiques més rellevants, i ajuda a millorar la capacitat d’anàlisi dels estudiants.

Els dos cursos oferts al setembre i que tenen les inscripcions tancades són, d'una banda, Fem de Periodistes! Immersió Pràctica en la Professió i en els Mitjans de Comunicació, que té com a objectiu donar als estudiants de batxillerat l'oportunitat de endinsar-se al món de la informació durant una setmana, perquè aprenguin des dels conceptes teòrics bàsics fins a la utilització de les eines per a la pràctica periodística. D'altra banda, Parla en Públic i Convenç la Teva Audiència, pretén ensenyar als estudiants a parlar en públic i a adquirir desimboltura i seguretat davant d'una audiència.

Galeria d'imatges de l'edició 2017 de Campus Júnior UPF, publicada a Flickr

Campus Júnior UPF 2017