Vés enrere Estudiants de Dret fan una estada a Grècia per oferir assessorament jurídic a refugiats

Iris Pallarol, que es troba a l'illa de Skópulos des de finals del mes de juny, forma part d'un grup de quatre estudiants que podrà millorar la seva formació pràctica en dret internacional i col·laborar en tasques d'assessorament i defensa jurídica per a sol·licitants d'asil, gràcies a un ajut del Consell Social de la UPF.
18.07.2017

Iris Pallarol, estudiant del grau en Dret de la UPF, ha viatjat a l’illa grega de Skópelos per col·laborar com a voluntària en tasques d’assessorament i defensa jurídica per a sol·licitants d’asil.

Aquesta estada li permetrà alhora millorar la seva formació pràctica al voltant del Dret Internacional i contribuir a disminuir l’excés de demanda de juristes en la gestió de la crisi de refugiats a Grècia.

Es tracta de la primera del grup de quatre estudiants (la resta viatjarà a finals d’agost) seleccionats per participar en el projecte “Assistència jurídica per a refugiats a Grècia”, fruit de la col·laboració entre personal docent i investigador, estudiants i personal d’administració i serveis, i en el marc de l’estructura de la Clínica Jurídica de la Universitat.

Aquest projecte va guanyar el concurs dins l’àmbit de la Responsabilitat Social Universitària del curs 2015-2016, finançat pel Consell Social de la Universitat, l’organisme que fa possible l’estada dels quatre estudiants al país hel·lènic a partir d’un ajut dotat amb 3.000 euros, que garanteix la igualtat d’oportunitats entre els diferents estudiants que hi han optat.

Tasques d’assessorament i voluntariat en defensa dels drets humans

Els estudiants, seleccionats d’entre una cinquantena de tercer i quart curs del grau en Dret participants en la Clínica Jurídica que van mostrar interès, treballen emparats per la comissió jurídica d’una ONG local. Sota la coordinació d’un grup d’advocades gregues, porten a terme tasques d’assessorament i defensa jurídica per a sol·licitants d’asil, així com per altres grups vulnerables, com el col·lectiu LGTBI o persones en situació de detenció.

Tots ells podran participar de nombroses demandes davant del Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), i contribuiran a fer que aquells que es veuen obligats a abandonar el seu país sota l’amenaça de la guerra, siguin tractats amb la dignitat humana que demana la legalitat internacional. Alhora, es posarà de manifest la necessitat que l’Estat espanyol compleixi amb els compromisos adquirits en les diverses resolucions del Consell de la UE en matèria de reubicació de refugiats des de Grècia i Itàlia.

“Hem tingut l’oportunitat de ser inclosos dins d’un equip d’advocades que es dedica en cos i ànima a la protecció dels drets humans. És poc probable veure enlloc tantes aplicacions juntes per ser enviades al TEDH, i sempre sense importar la procedència i la situació de qui havia estat privat d’aquests drets”, comenta Iris Pallarol, que a Skópulos està acompanyada per un dels impulsors del projecte, Dídac Amat, estudiant de Dret i de Ciències Polítiques i de l’Administració de la UPF.

“Treballar dins aquest equip és una grandíssima sort, i no només això, sinó una oportunitat per ajudar persones amb les eines que hem adquirit cursant Dret, i fins i tot, per comprovar que és possible contribuir a fer realitat aquesta ajuda”, afirma Iris Pallarol, que es troba en terres gregues des de finals del mes de juny i per un període d'un mes. A finals d’agost està previst que tres companys d’estudis continuïn la seva tasca: Elia Casajust, Berta Fernández Guillermo Palomar, que hi faran una estada de quinze dies.

Una clínica jurídica per canalitzar les accions de voluntariat dels estudiants de Dret

La “Clínica Jurídica en l’àmbit del Dret dels Refugiats”, l’estructura dins la qual s’han seleccionat els estudiants, és una iniciativa endegada per la Facultat de Dret el curs 2015-2016 i finançada pel Consell Social de la UPF. El seu objectiu és conjuminar la voluntat d’actuació i implicació social que manifesta part de l’alumnat del grau en Dret, amb la necessitat de suport que presenten les administracions, ONG, associacions i entitats que treballen en l’acolliment i assistència a les persones refugiades.

En les dues edicions que s’han portat a terme fins ara (una de pilot el curs 2015-2016 i una segona el curs 2016-2017) hi han participat entorn de 35 i 50 estudiants, respectivament, de tercer i quart del grau en Dret. Durant el primer trimestre els estudiants fan un curs específic de formació sobre dret dels refugiats i acció de voluntariat, que els permet adquirir coneixements teòrics bàsics sobre la matèria.

Al llarg del segon i tercer trimestre, els estudiants poden realitzar tasques de voluntariat no remunerades amb les diferents entitats que treballen en aquest àmbit. Aquesta col·laboració contribueix des d’un vessant pràctic a la formació tant acadèmica com humana dels estudiants i, simultàniament, a la tasca que desenvolupen aquestes entitats.

Algunes de les entitats amb les quals els estudiants han col·laborat fins ara són l’Ajuntament de Barcelona (projecte “Barcelona Ciutat Refugi”), ACATHI, Plataforma Stop Mare Mortum o l’Institut de Drets Humans de Catalunya.