Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Un projecte sobre la fragilitat dels bancs rep una ajuda a la investigació

Un projecte sobre la fragilitat dels bancs rep una ajuda a la investigació

Filippo Ippolito, professor associat al Departament d'Economia i Empresa de la UPF, lidera aquest treball, que investiga la relació entre la liquiditat dels bancs, les línies de finançament i la concessió de crèdits.
12.03.2015

Ippolito Filippo rebent el premi Ajuda a la Investigació Filippo Ippolito, professor associat al Departament d'Economia i Empresa de la UPF, és el líder del projecte "Asset-liability correlated fragility in banks", que el passat dijous 5 de març va guanyar el premi "Ajuda a la Investigació" de la Fundació UCEIF. El treball analitza la relació entre la liquiditat dels bancs, les línies de finançament i la concessió de crèdits, partint de la congelació del mercat interbancari europeu de l'any 2007.

El projecte es basa en la situació de double-run bancari (doble problema de liquiditat) que va patir Itàlia l'estiu del 2007, com a conseqüència de les incerteses del mercat. La por dels bancs a fer-se préstecs entre si va fer disminuir els dipòsits interbancaris i, al mateix temps, la preocupació per l'arribada d'una crisi creditícia va fer que els prestataris retiressin les línies de crèdit disponible.

L'objectiu de la recerca és, doncs, examinar el risc que pateixen els bancs de caure en una situació de double-run bancari com l'exposada per les dades italianes. "Tot i que els bancs són conscients d'aquest risc i el gestionen de manera activa, aquesta situació continua suposant una font principal de fragilitat per les institucions financeres", afirma Filippo Ippolito, l'investigador principal del projecte.

Per a Ippolilto, rebre l'ajuda de la Fundació UCEIF "és important perquè demostra que les qüestions que tractem en la nostra recerca són de gran interès no només per als acadèmics, sinó també per als sectors financer i real".

Els professors del Departament d'Economia i Empresa, José Luis-Peydro i Andrea Polo, i l'investigador del Departament de Recerca del Banc d'Itàlia, Enrico Sette, també formen part d'aquest projecte de recerca que, segons Ippolito Filippo, és fonamental "per subratllar la importància d'una font clau de fragilitat en les institucions financeres".

Uns premis per impulsar la recerca en l'àmbit financer

La Fundació UCEIF, que va escollir el projecte liderat per Filippo d'entre més de vint treballs, va premiar les tesis doctorals i els projectes de recerca que millor aprofundissin en l'origen de la crisi i en els mecanismes del risc sistèmic, l' impacte de la liquiditat dels bancs, la seva fragilitat en l'economia real i el comportament dels productes derivats.

Els premis van ser lliurats pel director de la Fundació, Francisco Martínez García; el president de Cantàbria, Ignacio Diego; el rector de la Universitat de Cantàbria (UC), José Carlos Gómez Sal, i el director territorial del Banc Santander, Carlos Hazas.

Creada l'any 2006, la Fundació de la Universitat de Cantàbria per a l'Estudi i la Recerca del Sector Financer (UCEIF) és fruit d'un acord entre la Universitat de Cantàbria i el Banc Santander. Els seus objectius són, entre d'altres, fer investigacions en l'àmbit financer i promoure l'estudi, la recerca i la formació en l'àmbit socioeconòmic.

Referència:

Ippolito, Filippo i Peydro, José-Luis i Polo, Andrea i Sette, Enrico (February 15, 2015): "Double Bank Runs and Liquidity Risk Management". Disponible a SSRN: http://ssrn.com/abstract=2565418 o http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2565418