Vés enrere La Unitat de Citometria de Flux UPF-CRG dóna maquinària de recerca biomèdica a un laboratori d'investigació del Camerun

La donació es va gestar gràcies a la proposta de dos investigadors antics alumnes de la Universitat, membres de l’ONG Trend in Africa. L'equipament, entre altres funcions, ajudarà a científics camerunesos en la lluita contra la malària.

21.11.2022

La Unitat de Citometria de Flux UPF-CRG ha donat al Centre per la Recerca de Malalties Infeccioses (CRID) de Camerun un dispositiu de recerca FACScalibur de l'empresa Becton Dickinson. El donatiu va ser concedit a través de l’ONG Trend in Africa, que té com a principal missió promoure i finançar activitat científica en països africans. La màquina va arribar fa dues setmanes al lloc de destí, i estarà llesta per a ser operativa un cop finalitzada la seva instal·lació. Oscar Fornas, cap de la Unitat de Citometria de Flux UPF-CRG conjuntament amb personal del Francis Crick, oferirà un curs d'instrucció sobre el seu funcionament als tècnics que l’han de fer servir al Camerun.

Tot i ser el primer cop que des de la Unitat de Citometria es realitza un donatiu tan important a una institució africana, la iniciativa s'emmarca dins els esforços de diverses institucions acadèmiques per ajudar a cobrir les carències de moltes institucions científiques del continent.

L'origen de la iniciativa prové de la proposta de dos investigadors postdoctorals del Francis Crick Institute al Regne Unit i antics alumnes de la UPF, Berta Canal de Torres i Hector Huerga Encabo, qui havien fundat el projecte col·laboratiu FlowAfrica amb l’ONG Trend of Africa. El seu objectiu és impulsar la difusió de la tècnica de la citometria de flux als laboratoris africans. Ambdós científics van donar a conèixer la seva proposta a Oscar Fornas, cap de la Unitat de Citometria de Flux UPF-CRG, qui va accedir participar i que ara n'és un dels supervisors.

La iniciativa s'emmarca dins els esforços de diverses institucions acadèmiques per ajudar a cobrir les carències de moltes institucions científiques del continent

"La idea és que els ajudem a desenvolupar les aplicacions que necessitin per a la recerca del centre. No es tracta de dir-los què han de fer, sinó ajudar-los a fer el que ells necessiten fer", explica Fornas. Trend in Africa va ser designada per a seleccionar la institució receptora de la nova màquina, convocant un concurs on es van presentar fins a tretze candidatures entre centres de recerca i universitats. Després d'un procés de selecció mitjançant entrevistes iuna estricte revisió de criteris científics i tècnics dels centres candidats, indispensables per a la viabilitat del projecte, el CRID camerunès va ser escollit el millor candidat per rebre l'equipament científic.

El suport de la Unitat de Citometria de Flux UPF-CRG es mantindrà en el temps amb l’objectiu d’instruir, supervisar i assessorar de forma remota els investigadors del CRID un cop la màquina ja estigui operativa. “La principal idea és donar-los-hi el màxim suport per fer viable la continuïtat del projecte", assegura Fornas. “Jo seré assessor, supervisor i formador dels experiments que desenvolupin en els pròxims anys”, afegeix. Actualment Trend in Africa ja ha fet dos cursos teòrics on-line (per la pandèmia) d’introducció de la tecnologia, i des de la Universitat Pompeu Fabra s'està gestionant que els responsables de la màquina al Camerun viatgin a Barcelona per completar la seva formació.

La iniciativa vol servir com a punt de partida d’altres col·laboracions futures, ja que des de la Unitat de Citometria de Flux es pretén ampliar-la a altres centres d'Àfrica i també mirar de proporcionar màquines més avançades al mateix laboratori del Camerun.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat