Vés enrere Una vintena d’estudiants de grau de la UPF, sota el paraigua de la xarxa Eutopia, exposen les seves recerques en un congrés en línia

Es tracta de la conferència internacional ICUR 2022, en què els estudiants de la Universitat han fet presentacions orals centrades en temes relacionats amb els ODS de Nacions Unides i en diverses qüestions d'actualitat, tractades des d'una perspectiva global i interdisciplinària.

30.09.2022

Un total de 21 estudiants de grau de la Universitat Pompeu Fabra, a través de la xarxa d’universitats europees Eutopia, de la qual la UPF forma part, han participat, entre el 27 i el 29 de setembre, a la desena edició de la Conferència Internacional de Recerca d'Estudiants de Grau (The International Conference Undergraduate Research, ICUR).

ICUR és una conferència acadèmica anual de recerca dissenyada exclusivament per a la participació dels estudiants de grau, gestionada per la Universitat de Warwick (Regne Unit), en colaboració amb la Universitat Monash (Austràlia), que aquest 2022 ha comptat amb la participació de centres d’educació superior i xarxes universitàries d’arreu del món. La trobada ofereix a aquest col·lectiu d’estudiants l’oportunitat de presentar la seva recerca de manera oral a un públic internacional, a través de videoconferències i en temps real.

Els estudiants de la UPF han tractat temes relacionats amb l’aplicació dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a diferents països i entorns, o aspectes com la geopolítica, la governança global, les desigualtats, el gènere, l’estat del benestar i la cultura i els mitjans de comunicació, entre d’altres. Pertanyen a tercer i quart curs (alguns d'ells han exposat temes relacionats amb el seu treball de fi de grau), vinculats sobretot a les titulacions de Global Studies; Filosofia, Polítca i Economia; Ciències Polítiques i de l’Administració; Periodisme; el doble grau en Dret i Economia/ADE i Humanitats.

Com ha estat les recerques presentades pels estudiants de la UPF i en què han consistit?

Després de les respectives presentacions orals, de deu minuts de durada, i emmarcades en panels més amplis que agrupaven exposicions del mateix àmbit, els estudiants de la UPF han respost, en alguns casos, preguntes de la resta dels assistents a la trobada virtual. Tots ells han rebut una petita formació prèvia, a càrrec de Sergi Lostao, professor associat del Departament de Ciències Polítiques i Socials, amb el qual han pogut preparar la seva presentació, fer un assaig i respondre possibles preguntes.

La varietat de les recerques preparades pels estudiants de la UPF ha estat molt gran. Per exemple, trobem la creació artística en format de realitat virtual per explorar la identitat de l’ésser humà, amb una narració basada en “L’Odissea”; l’impacte de les zones horàries en els desplaçaments i la cooperació en matèria de patents; l’imperialisme a través d’una lent de gènere en els llibres de text; la influència de la Xina als Balcans occidentals i les implicacions de la regió a la Unió Europea, o el co-habitatge i el benestar.

Un bloc important de les intervencions s’ha centrat en l’aplicació de diferents apartats dels ODS de les Nacions Unides en diferents països i entorns: l'ODS número 16 (pel que fa al sistema judicial i jurídic israelià i els presos palestins); el número 10 (a Rússia, quant a la desigualtat mitjançant l’estat del benestar; a Xile, pel que fa al llegat de les polítiques econòmiques de Pinochet, i a Bèlgica, amb la mediació intercultural en l’assistència sanitària per a les comunitats gitanes); el número 4 (a Hong Kong, amb la identitat de la joventut i l’expressió política a través de l’art); el número 5 (a Polònia, amb l’avortament, la justícia reproductiva i l’esglèsia a la societat postcomunista polonesa), o l’interès de les empreses europees al llarg del temps en els diferents ODS.

D'altra banda, gran part d'aquests temes exposats en el marc del congrés ICUR 2022 coincideixen amb els projectes que han treballat alguns dels estudiants de la Universitat Pompeu Fabra que han participat a l'edició 2022 de l'EUTOPIA Undergraduate Research Support Scheme (EURSS), un programa que ofereix beques per fer una estada curta (de setmanes) a una de les universitats de l'aliança per tal de desenvolupar un treball de recerca amb professors de la mateixa universitat on viatgen.

La interdisciplinarietat per abordar un diàleg de recerca global, sense sortir del campus

L’ICUR proporciona un fòrum rigorós perquè els estudiants puguin participar en un diàleg de recerca global, discutir idees i rebre comentaris dels seus companys. La interdisciplinarietat és inherent al congrés, que aposta per la cooperació i la col·laboració entre diferents camps com a manera per abordar les solucions a les preocupacions més urgents.

A través d’aquesta trobada, els estudiants de grau tenen l’oportunitat única de viure una conferència internacional sense sortir del seu campus d’origen i participen en sessions amb estudiants d’altres institucions mitjançant les últimes tecnologies de videoconferència digital d’alta definició.

Per a més informació

Notícia publicada per: