Vés enrere En marxa un projecte europeu coordinat per la UPF que desenvoluparà tecnologies de realitat estesa de màxima qualitat a gran escala

Josep Blat i Boris Bellalta, catedràtics del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat, són els coordinadors i investigadors principals de “MAX-R: Mixed Augmented and Extended Reality Media Pipline”. Lideraran un consorci principalment industrial, format per onze institucions i empreses de producció i postproducció digital de primer nivell, pertanyents a cinc països europeus diferents, que el 6 de setembre ha celebrat la reunió inicial al campus del Poblenou.

07.09.2022

Desenvolupar processos en temps real per oferir productes i serveis de realitat estesa (extended reality, XR) a gran escala de màxima qualitat, amb una major eficiència, una interactivitat millorada i nous continguts basats en dades de mitjans XR, és el principal objectiu del projecte “MAX-R: Mixed Augmented and Extended Reality Media Pipeline”, liderat i coordinat per la Universitat Pompeu Fabra.

El projecte, en el marc d’Horitzó Europa, el programa de recerca i innovació de la Unió Europea per al període 2021-2027 (dins la convocatòria 2021 “Un desenvolupament ètic i centrat en l’esser humà de les tecnologies digitals i industrials”) s’ha posat en marxa el 6 de setembre al campus del Poblenou de la UPF. A la reunió inicial (kick-off) han estat presents representants de totes les institucions i empreses dels cinc països europeus (Espanya, Alemanya, Bèlgica, Regne Unit i Irlanda) que hi participen.

Josep Blat: "Max-R desenvoluparà les eines per fer possible la realitat estesa a gran escala requerida pel metavers i la producció virtual al plato, molt demandada per la indústria dels mitjans"

Josep Blat i Boris Bellalta, catedràtics del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC-UPF), i directors dels grups de recerca de Tecnologies Interactives (GTI) i Wireless Networking (WN), respectivament, son els co-cordinadors i investigadors principals del projecte, principalment de caràcter industrial: es desenvoluparà durant els propers 30 mesos, amb un pressupost de prop d’onze milions d’euros, nou dels quals finançats per la Unió Europea.

Segons Josep Blat, “MAX-R és molt oportú, ja que desenvoluparà les eines que facilitin a professionals i prosumidors (un terme que unifica productors i consumidors) per fer possible la realitat estesa a gran escala requerida pel metavers i la producció virtual al plató, molt demandada per la indústria dels mitjans”.

El catedràtic del DTIC assegura que, “MAX-R pot complir aquesta promesa, ja que els seus socis inclouen líders mundials en el programari utilitzat en la producció de cinema i televisió (FilmLight, Foundry, Brainstorm) o en esdeveniments en directe (Disguisse), i també implica socis de producció com la BBC, Improbable i CREW, que han creat recentment les produccions més innovadores”.

De la seva banda, Boris Bellalta ha recalcat les aportacions que farà la UPF en el projecte MAX-R: “La UPF contribuirà en els gràfics 3D i la interacció home-ordinador, desenvolupant encara més eines com WebXRStudio. A més, definirem i provarem noves tecnologies per distribuir continguts XR als usuaris finals, ja sigui a casa, a la feina, o en grans espais de realitat mixta amb molts participants reals i virtuals".

Carme Buisan, promotora del DTIC, ha assegurat que “El DTIC-UPF, ha estat coordinant projectes europeus de recerca en l'àmbit dels mitjans digitals durant les últimes dècades, i pot aportar una àmplia experiència en aquesta tasca, a més de les seves capacitats de recerca en gràfics avançats i tecnologies interactives i xarxes sense fils”.

MAX-R, basat en investigacions recents, utilitzarà interfícies de programació d’aplicacions (APIs) i formats de fitxers i de transferència de dades obertes, per fomentar el desenvolupament i donar suport a la integració de noves eines, en particular, també de codi obert. Impulsarà avenços en tecnologies de producció virtual, centrades en processos en temps real distribuïts, amb la voluntat de donar suport a la creativitat i potenciar l’ecosistema de realitat estesa.

Una trobada a la UPF per establir els rols del consorci, que cobreix una àmplia cadena

En el decurs del kick-off celebrat al campus del Poblenou, que ha començat amb una ronda de presentacions dels socis i objectius del projecte, s’han analitzat els sis paquets de treball (WP, Work Packages) en què s’ha estructurat.

S’han tractat aspectes com ara l’estructura de la gestió, components i rols; el flux de treball, interfícies i protocols XR; eines per a la creació, processament i distribució de dades XR; la integració, prova i validació del “pipeline” i les eines XR; la demostració i avaluació dels mitjans XR en casos d’ús, o la planificació de l’explotació i preparació del mercat.

El consorci interdisciplinari cobreix una cadena que va des del desenvolupament tecnològic (Foundry Visionmongers, FilmLight GmbH, Brainstorm Multimedia, Arnold & Richter Cine Technik GMBH & Co Betriebs KG) i la innovació de productes (Disguise Systems Limited) fins a l’experimentació creativa i la demostració (Creative Workers-Creatieve Werkers VZW, Universiteit Hasselt, FilmAkademie Baden-Wurttemberg GMBH); i des de la creació de mitjans XR fins all lliurament al consumidor final (Improbable, BBC).

09. Indústria, innovació i infraestructures

Notícia publicada per: