Vés enrere EUTOPIA rep nou finançament en la segona convocatòria de la Iniciativa Universitats Europees

Després de formar part de la primera onada de 17 aliances, el 2019, a les quals se'ls va concedir finançament Erasmus+ per a la fase pilot de la Iniciativa, l’aliança es troba de nou entre els consorcis més prometedors escollits per estructurar un model a seguir per al futur Espai Europeu d'Educació Superior.

27.07.2022

La Comissió Europea ha anunciat avui els resultats de la segona convocatòria de finançament de les Aliances Universitàries Europees. Amb un ambiciós projecte titulat EUTOPIA MORE, es posiciona entre els primers consorcis a què la Comissió Europea ha concedit finançament per a aquesta segona fase, aproximadament 14,4 milions d’euros. Cal destacar que la UPF, en aquesta segona fase, passa a ser la universitat coordinadora general de l'aliança.

EUTOPIA ha demostrat la seva eficàcia en les seves accions per completar un model d'Universitat Europea centrat en l'estudiant que impulsa l'excel·lència acadèmica i la inclusió social. Es fonamenta en un ecosistema col·laboratiu d'educació superior europea que fomenti la transformació de l'educació, la investigació i la innovació i alhora permeti la inclusió i l’associació amb els nostres actors locals. En aquesta segona fase, l'aliança preveu convertir-se ben aviat en una entitat jurídica que assentarà les bases d'una associació.

En paraules de Toni Luna, vicerector d’Internacionalització de la UPF, “estem molt contents per l’anunci que hem conegut avui, la concessió del projecte EUTOPIA - MORE (2022-2026) que finança el desenvolupament i la consolidació de l’aliança europea EUTOPIA. La valoració per part de la Comissió Europea ha estat molt alta i hem obtingut el 100% del finançament que havíem demanat”. Explica que és “una aliança ara formada per una família de 10 universitats públiques europees amb l’ambició de ser un actor dinamitzador de l’educació superior a Europa i al mon. En moments de confrontació al mon, la col·laboració entre universitats de països i cultures diferents és un missatge esperançador”. Finalment, afegeix que “per la UPF aquest projecte és un element clau en la seva estratègia d’internacionalització ja que permetrà, en el futur, noves titulacions europees i nous models de col·laboració educativa”.

“Per la UPF aquest projecte és un element clau en la seva estratègia d’internacionalització ja que permetrà, en el futur, noves titulacions europees i nous models de col·laboració educativa”

El projecte pilot EUTOPIA2050 (2019-2022) es va basar en la convicció que els reptes actuals exigeixen una transformació de les universitats a través de la col·laboració, cosa que implica repensar tant les habilitats que les universitats han de proporcionar als estudiants i al personal, com la manera com la investigació pot aconseguir un alt impacte, dins i fora de l'àmbit acadèmic. Aquesta convicció ha estat reforçada pels nous esdeveniments: la pandèmia de la covid-19, que va catalitzar el funcionament digital de les universitats; la creixent conscienciació sobre els problemes relacionats amb el canvi climàtic, que exigeixen un canvi en els models socials i els comportaments individuals; o la tràgica guerra al veïnat d'Europa, que demostra la contínua necessitat de defensar els valors europeus. Aquests reptes de gran envergadura només es poden abordar canalitzant les competències interdisciplinàries i operant a nivell internacional. A més, el coneixement és cada cop més complex i està subjecte a canvis, cosa que fa absolutament necessària una perspectiva d'aprenentatge permanent. Creiem fermament que les solucions als reptes contemporanis no es poden dissenyar únicament des de dalt, sinó que s'han de construir de baix a dalt, de manera flexible, recolzant-se en l'experiència distribuïda de diverses comunitats.

Suma de sinergies per al nou projecte

L'aliança d'universitats europees EUTOPIA reuneix deu universitats europees que aspiren a convertir-se el 2025 en una operació oberta, multicultural i confederada de campus connectats. A EUTOPIA MORE s’hi han sumat quatre institucions noves que ajudaran a enfortir el projecte:

Les universitats membres del projecte inicial són

• Vrije Universiteit Brussel (Bèlgica)
  • Universitat CY Cergy de París (França)
  • Universitat de Göteborg (Suècia)
  • Universitat de Ljubljana (Eslovènia)
  • Universitat Pompeu Fabra-Barcelona (Espanya)
  • Universitat de Warwick (Regne Unit)

Les noves incorporacions al nou projecte són:

• Universitat Ca' Foscari de Venècia (Itàlia)
  • Technische Universität Dresden (Alemanya)
  • Universitat NOVA de Lisboa (Portugal)
  • Universitat Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca (Romania)

Una aposta en ferm de la Comissió Europea

Les universitats europees són grups transnacionals d’institucions d’ensenyament superior de tota la UE. Garanteixen la qualitat, la inclusió i la innovació de l'educació superior europea amb l'ajuda financera dels programes Erasmus+ i Horitzó 2020. Aquesta iniciativa està dirigida a aprofundir en la cooperació institucional entre institucions d'educació superior, fent-la sistèmica, estructural i sostenible, tot fomentant la mobilitat d’investigadors, personal i estudiants. Les universitats europees inclouen institucions que van des de les ciències aplicades, les universitats tècniques i les escoles de cinema i art multimèdia fins a les universitats integrals i de recerca.

04. Educació de qualitat
16. Pau, justícia i institucions sòlides