Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Judith Colell i Jordi Cadena guanyen el premi Nacional de Cultura en la categoria de cinema

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts ha reconegut aquests dos cineastes, professors del Departament de Comunicació de la UPF, per la direcció conjunta del film Elisa K.
23.02.2011

Jordi Cadelan i Judith ColellEls cineastes Judith Colell i Jordi Cadena, professors associats del Departament de Comunicació de la UPF, han estat guardonats amb el Premi Nacional de Cultura 2011 en la categoria de cinema, en reconeixement a la pel·lícula Elisa K, que van dirigir conjuntament.

Els Premis Nacionals de Cultura 2011, el màxim reconeixement institucional a la cultura i la creació a Catalunya, els atorga anualment el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA).

Dotats cadascun d'ells amb 18.000 euros, els Premis consten d'un total de les setze categories, i seran lliurats el proper 2 d'abril, al Palau de la Generalitat de Catalunya, en una acte presidit per president del Govern català, Artur Mas.

El jurat d'aquests guardons està format enguany per 21 personalitats referents en el món de la cultura a Catalunya, que al llarg dels darrers mesos han estat proposant, estudiant i debatent sobre els possibles candidats. Així, han decidit reconèixer Judith Colell i Jordi Cadena "per l'autoria a quatre mans d' Elisa K, tot conservant cadascú el seu estil, però sense perdre la coherència d'una història única", així com "per l'adaptació del conte "Elisa Kiselijak" de Lolita Bosch, passat a la pantalla de manera sorprenent, amb una gran força i bellesa, i que ha merescut el reconeixement de la crítica nacional i internacional".

Un film àmpliament reconegut

Jordi Cadena ja va ser candidat al premi Goya en la categoria de millor guió adaptat per Elisa K, un film que també va ser nominat a cinc premis Gaudí: millor pel·lícula, millor director, millor actriu (Aina Clotet), millor actriu secundaria (Lydia Zimmermann) i millor muntatge. A més, la cinta va obtenir el premi especial del jurat a la 58a. edició del festival de Sant Sebastià, celebrat l'any passat.

Fotograma del filmElisa K, estrenada l'any 2010, narra la història de la jove Elisa, interpretada per la televisiva Aina Clotet (graduada en Comunicació Audiovisual per la UPF). La noia du una vida normal fins que un dia recorda un traumàtic succés de la seva infància: una violació. A la cinta també destaca la participació de Lydia Zimmerman, professora associada del Departament de Comunicació de la Universitat, qui interpreta el paper de la mare de l'Elisa.

El film, que pretén reflexionar sobre la fragilitat de l'esser humà i la seva lluita per tirar endavant, està dividit en dues parts clarament diferenciades (abans i després del fet traumàtic), cada una de les quals compta amb un estil visual propi. Així, mentre la infància de la noia està filmada en un estàtic blanc i negre, la seva joventut es val del color i d'una tremolosa càmera en mà que vol transmetre la inestabilitat que el record ha portat a la seva vida.

Una col·laboració que ja ve de lluny

Judith Colell (directora de films com 53 dias de invierno o El dominio de los sentidos) i Jordi Cadena (La Señora, Los papeles de Aspern, Els passos perduts, Nexo o Solamente), tot i consensuar els aspectes generals d'Elisa K, cadascun d'ells s'ha concentrat en una de les dues parts diferenciades del film.

La parella de directors ja han treballat junts en anteriors pel·lícules, com ara Dones, l'any 2000, dirigida per Judith Colell i amb guió de Jordi Cadena. Ambdós compten amb una àmplia trajectòria dins el món del cinema, tant des de una vessant pràctica com pedagògica, i són professors del grau en Publicitat i Relacions Públiques a la UPF.

> Altres e-notícies relacionades:

Jordi Cadena, professor del Departament de Comunicació, nominat al Goya al millor guió adaptat per "Elisa K"
"Elisa K" obté el premi especial del jurat del festival de Sant Sebastià