Vés enrere La UPF estrena un mínor per millorar la comunicació intergeneracional entre Boomers i Generació Z

La iniciativa té com a objectiu principal millorar l’entesa entre joves i no tan joves. Es tracta d’una proposta pionera a nivell internacional amb un fort component de transversalitat educativa.

28.12.2021

En un entorn com l’universitari, on el gruix dels estudiants sempre té la mateixa edat, joves entre 18 i 22 anys, és imprescindible establir ponts d’entesa i comunicació efectius amb la resta de col·lectius que formen part de la institució. La bretxa tecnològica intergeneracional és una realitat molt palpable i afecta també a la comunicació, fent aparèixer una nova bretxa cada vegada més gran, la comunicativa, amb usos i costums diametralment oposats.

La Universitat Pompeu Fabra, conscient d’aquest nou repte, ha desenvolupat el nou Mínor en Comunicació Intergeneracional entre Boomers i Generació Z, un programa docent per afavorir l’entesa entre col·lectius d’edats diverses, posant el focus en les generacions Boomer i Z. Es tracta d’una iniciativa pionera a nivell internacional i que implica un fort component de transversalitat educativa.

En paraules de Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació, “aquesta iniciativa sorgeix per fomentar i estimular l’entesa entre dues generacions que, malgrat compartir espais, no acaben de comunicar-se de manera efectiva i, sovint, queden desconnectades entre sí i no dialoguen”.

El nou mínor s’estrenarà el proper mes de gener i comptarà amb dos itineraris formatius, amb cinc assignatures cadascun. D’una banda, a l’itinerari Boomer, hi haurà assignatures especialment destinades a actualitzar els coneixements per ser capaços de desxifrar els nous codis de comunicació dels joves. En són exemple les assignatures Teoria i usos dels emojis o Història del pensament influencer. De l’altra, a l’itinerari Generació Z, les matèries tenen un component més contextual, amb l’objectiu de millorar la capacitat empàtica dels joves vers les característiques comunicatives del segle passat de la generació Boomer. Per això, inclou assignatures com Arqueologia de les xarxes socials: de MySpace a Facebook o Anàlisi del discurs Boomer

El mínor, especialment adreçat a tota la comunitat universitària, estudiants i treballadors, “va més enllà de millorar competències transversals i posa el focus en l’adquisició de competències intergeneracionals molt rellevants, tant pel món laboral com per a l’àmbit acadèmic”, assegura Mar Gil, cap de la secció de grau del Servei de Gestió Acadèmica de la UPF. I és que actualment, es troben amb individus de la generació Boomer incapaços de desxifrar missatges que continguin emojis, o individus de la Generació Z que es perden a l’hora de consultar el Facebook.

Quadre d’assignatures per perfils

Itinerari Boomer

Itinerari Generació Z

Teoria i usos dels emoji

Tècniques de lettering per eliminar l’abús d’abreviacions

Atreveix-te amb Tik Tok

L’oralitat com a eina de comunicació: perd la por a trucar per telèfon

Els mems: quan és el moment correcte per fer-los servir

Arqueologia de la xarxes socials: de MySpace a Facebook

Història del pensament influencer

Dejuni digital: 24 hores sense smartphone. Com vèncer el FOMO

La lògica del selfie

Anàlisi del discurs Boomer

Una de les assignatures com a exemple

Emma Rodero, catedràtica del Departament de Comunicació de la UPF i experta en oratòria, serà l’encarregada d’impartir l’assignatura L’oralitat com a eina de comunicació: perd la por a trucar per telèfon. És una de les cinc assignatures de l’itinerari Generació Z.

Com explica Rodero, “el telèfon és una eina imprescindible que fem servir per a moltes coses en el nostre dia a dia, però hem detectat que la Generació Z té aversió a fer-lo servir per la seva funció original, que és parlar i respondre trucades”. Això genera un problema greu “perquè són incapaços de comunicar-se amb eficiència amb altres generacions que sí que el mantenen per al seu ús original, les trucades”.

Una proposta ambiciosa que vol anar més enllà de la Universitat

El nou mínor permetrà reconèixer fins a 30 crèdits ECTS als estudiants de la UPF que el cursin, 6 crèdits per cada assignatura superada. Per la seva banda, els treballadors de la Universitat que el superin també podran incorporar-lo com a mèrit formatiu en el seu expedient i obtindran un certificat oficial com a Expert en noves comunicacions intergeneracionals.

La iniciativa, però, vol anar més enllà de la comunitat UPF. La universitat està definint un pla més ambiciós per oferir-lo a tota la societat de manera oberta, conscients que el problema d’entesa comunicativa entre generacions és present en totes les esferes del nostre entorn.

*Notícia publicada el 28 de desembre del 2021, coincidint amb el dia dels Sants Innocents.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació