Vés enrere Quatre contribucions sobre drets humans de la Clínica Jurídica de la UPF, admeses per organismes internacionals

Dues contribucions, basades en els drets de les dones i les nenes indígenes, i en el dret a la terra, han estat acceptades, respectivament, per dos comitès de Nacions Unides, i dues més sobre llibertat d’expressió i processos de memòria democràtica a Sud-amèrica, han estat admeses per la Cort Interamericana de Drets Humans. Les aportacions han estat elaborades per un grup d’estudiants del màster Avançat en Ciències Jurídiques, sota la direcció del professor Karlos Castilla.

06.10.2021

Un grup d’estudiants del màster Avançat en Ciències Jurídiques del Departament de Dret de la UPF, sota la coordinació del professor Karlos Castilla Juárez, i en el marc de la Clínica Jurídica de la UPF, han presentat quatre contribucions escrites relacionades amb els drets humans, que han estat acceptades.

Els receptors de les contribucions han estat dos organismes internacionals, amb l’objectiu que siguin recollides i tingudes en compte a l’hora d’elaborar les seves recomanacions generals (en el cas dels dos comitès de Nacions Unides) i d’emetre una sentència judicial (en el cas de la Cort Interamericana de Drets Humans).

Karlos Castilla: "L'objectiu d'aquesta activitat és poder portar a la pràctica en fòrums internacionals tot allò que els estudiants estan aprenent a les aules respecte a aquests organismes"

Es tracta d’una activitat que els estudiants (que alhora són voluntaris de la Clínica Jurídica de la UPF) van fer durant el tercer trimestre del curs 2020-2021 dins de l’assignatura Dret Internacional dels Drets Humans del màster, “per tal de poder portar a la pràctica en fòrums internacionals tot allò que estan aprenent a les aules respecte a aquests organismes”, afirma Karlos Castilla Juárez, expert en drets humans, migració, justícia i no discriminació.

De la seva banda, Maurici Pérez, director de la Clínica Jurídica de la UPF, afirma que “per a la Clínica és molt interessant poder fer contribucions en aquests organismes internacionals. A més de resoldre problemes de la gent com fem habitualment, que t’admetin idees que es puguin posar a la pràctica per ajudar col·lectius desafavorits, molts cops doblement o triplement discriminats, és molt positiu”.

Quatre contribucions ben fonamentades que aportaran solucions

Les dues contribucions acceptades per les Nacions Unides, concretament pel Comitè per a l’Eliminació de la Discriminació contra les Dones i el Comitè de Drets Econòmics, Socials i Culturals, fan referència, respectivament, als drets de les dones i les nenes indígenes, i al dret a la terra. Aquestes contribucions s’emmarquen en un procediment establert per Nacions Unides, que fomenta la col·laboració d’institucions jurídiques a escala internacional, per fixar uns criteris i unes observacions generals que ajudin a interpretar els drets humans de tot el món d’una manera homologada.

Pel que fa a les dues contribucions admeses per la Cort Interamericana de Drets Humans, fan referència a dos judicis en marxa, i que estan esperant sentència (es preveu que pugui sortir a finals d’any). En un dels casos, circumscrit a l’Equador, s’ha de determinar si hi va haver violació de la llibertat d’expressió; L’altre cas fa referència a si els processos de memòria democràtica a l’Uruguai es fan de manera correcta.

Segons Karlos Castilla, que també és investigador de l’Institut de Drets Humans de Catalunya (IDHC), aquestes contribucions dels estudiants han estat acceptades “perquè aporten coses rellevants a la solució d’un problema i estan ben fonamentades. Per a ells, és una experiència molt gratificant i útil, que va més enllà de la teoria impartida a l’aula”.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació