Vés enrere Estudiants de la UPF posen en marxa un projecte per a combatre la resistència als antibiòtics

El projecte ARIA, desenvolupat per estudiants dels graus en Biologia Humana i Enginyeria Biomèdica, es presentarà a la competició de biologia sintètica internacional iGEM. Han llançat una campanya de micromecenatge per obtenir donacions que els ajudin a finançar-lo.
09.09.2021

Estudiants dels graus en Biologia Humana i Enginyeria Biomèdica de la UPF han format un equip per a presentar-se al concurs International Genetically Engineered Machine iGEM. Estan desenvolupant un projecte anomenat ARIA (Antibiotic Resistance Inference Array Project) per a ajudar a entendre i combatre de manera efectiva la resistència que adquireixen els microbis als antibiòtics.

L'equip compta amb el suport del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) i el Consell Social de la UPF. També han obert una campanya de micromecenatge per a obtenir donacions que els permetin cobrir totes les despeses en material de laboratori, tecnologia especialitzada o la inscripció a la competició.

'ús excessiu d'antibiòtics crea un entorn ideal perquè els bacteris mutin i adquireixin resistència, de manera que els antibiòtics deixen de ser efectius. “La resistència als antibiòtics està causant un dany important, i amenaça cada vegada més vides. A més, es tracta d'un fenomen molt complex, dinàmic i amb molts matisos desconeguts. Per això, creiem que és vital trobar noves solucions”, afirmen els membres de l'equip, que compta amb un grup centrat en recerca al laboratori i un altre en recerca computacional.

En el seu projecte combinen la intel·ligència artificial i la biologia sintètica per a desenvolupar una plataforma de suport accessible i eficient. La seva idea és poder assistir als metges en els moments clau, quan hagin de fer front a aquests perillosos bacteris per a salvar als seus pacients.

ARIA es divideix en tres blocs. En primer lloc, estan treballant en un sistema que és capaç d'analitzar grans quantitats de dades sobre els microbis i els casos clínics per a caracteritzar els seus perills. “Donat un bacteri sospitós, busquem entendre d'on sorgeix la resistència, el seu funcionament, els seus efectes, etc. D'aquí podem definir un conjunt d'elements perillosos la presència dels quals és determinant”, explica el grup de treball computacional.

En segon lloc, estan desenvolupant bacteris modificats genèticament per a produir biosensors sensibles a aquests elements perillosos, per a poder-los identificar. El grup de laboratori aclareix: “cada biosensor reacciona a un component concret mostrant luminescència. Així, podem fer una espècie de quadrícula, i quan posem la mostra amb el microbi, veiem que apareix un patró de luminescència concret, depenent de quines cel·les s'il·luminen”.

Finalment, estan implementant una app que permetria a qualsevol telèfon intel·ligent capturar una imatge del resultat obtingut, i enviar-la a través d'internet a un segon sistema d'intel·ligència artificial, que l'avaluaria. “El patró de luminescència descriu quins elements perillosos existeixen en el microbi, i gràcies a la nostra anàlisi podem estudiar com es relacionen i afecten el seu comportament entre ells. Usant això, el sistema identificaria el tipus de resistència que presenta la mostra, i respondria amb les millors recomanacions i estratègies contra aquest bacteri en específic, utilitzant les seves febleses per a neutralitzar-lo”, descriuen des del grup computacional.

Amb això, la meta de l'equip seria que ARIA pugui arribar a ser desplegable i utilitzable pel major nombre de sanitaris i en la major varietat de contextos possibles, intentant així que l'eina pugui ajudar de manera transversal en la lluita contra aquesta amenaça.

Més informació sobre el projecte

Campanya de micromecenatge.