Vés enrere Un estudi que utilitza la Intel·ligència Artificial per al diagnòstic del melanoma, guanyador del Premi PRBB al millor treball de recerca de batxillerat

La guanyadora del XVI Premi PRBB que reconeix al millor treball de recerca en Ciències de la Salut i de la Vida és Núria González Cuesta, alumna de segon de Batxillerat de l’Institut Francesc Macià de Cornellà de Llobregat.
30.04.2021

Ahir, dijous 29 d’abril, es van atorgar els guardons del XVI Premi PRBB per als millors treballs de recerca en l’àmbit de les Ciències de la Salut i de la Vida, realitzats per estudiants de Batxillerat d’arreu de Catalunya. En aquesta edició del premi, organitzat per la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) han participat 222 estudiants que han presentat 201 treballs.

El treball de recerca guanyador es titula “Intel·ligència artificial aplicada al diagnòstic precoç del melanoma”. L’autora, Núria González Cuesta, alumna de segon de Batxillerat de l’Institut Francesc Macià de Cornellà de Llobregat, va desenvolupar un programa informàtic que pot identificar si una lesió de la pell és o no un melanoma a partir d’una imatge presa amb una càmera o un smartphone. Així doncs, va aconseguir demostrar que un sistema d’Intel·ligència Artificial pot diagnosticar amb molta precisió i velocitat el càncer de pell. De fet, el seu algoritme pot aconseguir un 94% d’eficiència de precisió. El jurat, en la seva valoració, va destacar que la Núria va aprendre a programar des de 0 per a poder dur a terme el seu treball de recerca.

En una cerimònia en línia, els cinc finalistes van presentar els seus treballs davant d’un jurat format per tres investigadors del PRBB: Olga Millan del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF; Ruben Sebastian, del Centre de Regulació Genòmica (CRG); i Beatriz Puertolas, de l’Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM). Mentre el jurat deliberava, com que la visita presencial que es fa tradicionalment no va ser possible, els finalistes van gaudir d’una visita virtual del PRBB i un laboratori de la UPF.

Al final de l’acte conduit per Mar Carrió, professora de la UPF, va tenir lloc el lliurament dels guardons de la mà de Jordi Camí, director del PRBB; Joaquim Gea, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF, i Rubén Sebastian, com a representant del jurat. Els treballs guanyadors van ser:

• 1r Premi: “Intel·ligència artificial aplicada al diagnòstic precoç del melanoma” Núria González Cuesta, l’Institut Francesc Macià (Cornellà de Llobregat).

• 2n Premi: “Remenar diners, microorganismes en moviment” Carla Costa Callís, de l’IES Pla de l’Estany (Banyoles).

• 3r Premi: “Quins efectes provoca el Red Bull en el desenvolupament de la drosophila melanogaster?” Júlia Molas Vico, de l’INS Ramón Turró i Darder (Malgrat de Mar).

• 4t Premi: “Estudi comparatiu entre el cribratge per edat i el cribratge per risc en el càncer de mama a l'Alt Penedès.” Sílvia Agustín Hito, de l’Institut Eugeni d’Ors (Vilafranca del Penedès)

• 5è Premi: “Trencant el mite: Forçant la resposta Fight or Flight del sistema nerviós simpàtic per millorar el rendiment esportiu en natació.” David Perdós Gámez, de l’Institut Manuel de Pedrolo (Tàrrega).

El treball “Creació d’un itinerari botànic”, a càrrec de Laura Garcia Llorens, del Col·legi Episcopal de Lleida va rebre la menció especial com a millor treball d’aplicació al territori.

La Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i el PRBB convoquen el Premi PRBB des de l’any 2005. Amb aquesta iniciativa, ambdues entitats busquen incentivar la recerca en ciències biomèdiques entre els més joves.

Pots llegir més sobre els treballs finalistes a l'El·lipse

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació