Vés enrere Manuel García-Santana obté un ajut de la Fundación Ramón Areces per estudiar la baixa participació en contractació pública entre països europeus

El professor de Departament d'Economia i Empresa de la UPF, que portarà a terme el projecte "Border efects, Procurement, and Productivity" al llarg dels propers dos anys, és un dels investigadors seleccionats en el XIX Concurso Nacional para la Adjudicación de Ayudas a la Investigación en Ciencias Sociales de la fundació.
08.10.2020

Manuel García-Santana, professor tenure track del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, ha obtingut un ajut de la Fundación Ramon Areces, a través del qual desenvoluparà el projecte de recerca “Border efects, Procurement, and Productivity” (Efectes fronterers, contractació i productivitat). El projecte, dotat amb 36.000 euros i amb una durada de dos anys, serà portat a terme per Manuel García-Santana, conjuntament amb Marta Santamaría, doctora en Economia per la UPF i actualment professora de la Universitat de Warwick (Gran Bretanya).

El projecte parteix de la base que la participació transfronterera pel que fa als mercats de compres a escala europea continua sent sorprenentment baixa.

L’ajut s’emmarca en la XIX Concurso Nacional para la Adjudicación de Ayudas a la Investigación en Ciencias Sociales de la Fundación Ramón Areces, adreçat a investigadors menors de 40 anys vinculats a una universitat o centre de recerca amb seu a Espanya. Amb aquesta convocatòria, la Fundación vol promoure la recerca científica en l’àrea de les ciències socials, amb projectes que puguin beneficiar la societat i la comunitat científica internacional, així com fomentar l’educació i la cultura en general.

El projecte de recerca que portarà a terme Manuel García-Santana parteix de la base que la participació transfronterera pel que fa als mercats de compres a escala europea continua sent sorprenentment baixa, malgrat el gran esforç que la Comissió Europea està fent per integrar els mercats de compres dels estats membres. L’any 2010, per exemple, menys del 2% dels contractes (i menys del 5% del valor dels contractes) es van adjudicar a empreses estrangeres, en països com Itàlia, Espanya, Portugal o el Regne Unit.

Anàlisi de les causes i els efectes de la baixa participació en contractació pública

Per què a Europa la participació entre països, regions i províncies és tan baixa en la contractació pública? Quina responsabilitat tenen els governs? Quins són els efectes d’aquest fenomen sobre la productivitat i el benestar agregats? Aquestes són algunes de les qüestions que el professor García-Santana intentarà contestar.

“En aquest projecte, utilitzarem conjunts de dades que estan disponibles des de fa poc, per tal de documentar fets nous i poder desenvolupar models d’equilibri general, que ens ajudaran a respondre aquestes preguntes”, afirma l'investigador. La novetat de les dades i les complexes interaccions entre els resultats de la contractació pública, les distorsions econòmiques i les decisions de les empreses fan que aquesta recerca sigui ambiciosa i se situï a la frontera del coneixement.

Manuel García-Santana es va doctorar en Economia l'any 2012 pel Centre d'Estudis Monetaris i Financers (CEMF). Després de fer una estada postdoctoral a la Universitat Lliure de Brussel·les (Bèlgica), va venir a Barcelona l’any 2015 per vincular-se al Departament d’Economia i Empresa de la UPF i a la Barcelona GSE, a més de ser investigador associat del CREI-UPF. Expert en macroeconomia, comerç, creixement i desenvolupament, va guanyar el premi Young Economist Award 2015, atorgat pel comitè científic de les Jornades d’Economia Industrial (JEI) i aquest 2020, la medalla Hicks-Tinbergen, que lliura l'European Economic Association, juntament amb els professors Jose Asturias i Roberto Ramos.

Per a més informació

Notícia publicada per: